Sähköajoneuvojen latausjärjestelmät teollisuudessa
Laaja, Miro (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223548
Tiivistelmä
Suomi tavoittelee liikennepäästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Näihin päästöihin haetaan yhä enemmän ratkaisuja vaihtoehtoisista energiamuodoista, minkä myötä sähköstä on tullut nopeasti yleistyvä käyttövoima. Sähköajoneuvojen määrä Suomessa on kasvanut merkittävästi 2020-luvulla ja nousujohteinen kehitys näkyy myös kasvavana latausinfrastruktuurin rakentamisen tarpeena.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sweco Finland Oy:lle. Työssä toteutettiin toimeksiantajayrityksen teollisuus- ja energiatoimialalle tietolähde sekä laskentatyökalu, jota voidaan hyödyntää sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnittelussa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty aineistona alan yritysten verkkosivuilta löytyvää materiaalia sekä alan kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Työhön on koostettu teollisuudessa esiintyvien sähköajoneuvojen malleja, käyttökohteita ja käyttöympäristöjä. Näillä pyritään luomaan suunnittelijalle laaja-alainen käsitys teollisuudessa esiintyvien sähköajoneuvojen tarjonnasta sekä ajoneuvojen käyttöprofiilin merkityksestä osana latausjärjestelmien suunnittelua. Lisäksi työssä esitellään erilaisia sähköajoneuvojen latausratkaisuja, niiden taustajärjestelmiä sekä keskeisimpiä latausjärjestelmien suunnittelussa huomioitavia tekijöitä, kuten teknisiä vaatimuksia ja latausasemien sijoitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä tuotetulla laskentatyökalulla voidaan kartoittaa suunniteltavan latausjärjestelmän tarpeita. Laskentatyökalun luomiseen käytettiin Microsoft Excel -ohjelmaa. Laskentatyökalulla voidaan arvioida latausjärjestelmän vaatimaa tehon tarvetta ja kaapelimäärää, jonka lisäksi se ilmoittaa tiettyjen raja-arvojen ylittyessä yliaaltojen suodatuksen huomioimisesta ja tehoreservin loppumisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on vähentää sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnitteluun ja siihen liittyvään tiedonhakuun käytettävää aikaa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sweco Finland Oy:lle. Työssä toteutettiin toimeksiantajayrityksen teollisuus- ja energiatoimialalle tietolähde sekä laskentatyökalu, jota voidaan hyödyntää sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnittelussa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty aineistona alan yritysten verkkosivuilta löytyvää materiaalia sekä alan kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Työhön on koostettu teollisuudessa esiintyvien sähköajoneuvojen malleja, käyttökohteita ja käyttöympäristöjä. Näillä pyritään luomaan suunnittelijalle laaja-alainen käsitys teollisuudessa esiintyvien sähköajoneuvojen tarjonnasta sekä ajoneuvojen käyttöprofiilin merkityksestä osana latausjärjestelmien suunnittelua. Lisäksi työssä esitellään erilaisia sähköajoneuvojen latausratkaisuja, niiden taustajärjestelmiä sekä keskeisimpiä latausjärjestelmien suunnittelussa huomioitavia tekijöitä, kuten teknisiä vaatimuksia ja latausasemien sijoitteluun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä tuotetulla laskentatyökalulla voidaan kartoittaa suunniteltavan latausjärjestelmän tarpeita. Laskentatyökalun luomiseen käytettiin Microsoft Excel -ohjelmaa. Laskentatyökalulla voidaan arvioida latausjärjestelmän vaatimaa tehon tarvetta ja kaapelimäärää, jonka lisäksi se ilmoittaa tiettyjen raja-arvojen ylittyessä yliaaltojen suodatuksen huomioimisesta ja tehoreservin loppumisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on vähentää sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnitteluun ja siihen liittyvään tiedonhakuun käytettävää aikaa.