Operatiivisen johtamisen työkalun varmentaminen
Perttu, Jussi (2023)
Perttu, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223560
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää operatiivista toimintaa ohjaavien järjestelmien kommunikoinnin taso järjestelmille yhteisellä integraatioalustalla tapahtuvalle järjestelmien väliselle viestiliikenteelle tilastollisen tutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin integraatioalustalle asetetun järjestelmien välisen viestiliikenteen kahdentavalla sovelluksella pilvipohjaiseen tietokantaan. Palvelimelta tilastoanalyysiin soveltuva lähdeaineisto siirrettiin tilasto-ohjelmaan ja analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin hyödyntäen eri regressioanalyysin ja vastepintamallinnuksen menetelmiä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin operatiivisen johtamisen työkalun luotettavuutta palveluliiketoiminnassa käyttäen regressiolaskentaa ja vastepintamallinnusta. Työssä selvitettiin työkalun luotettavuuden taso ja miten operatiivisen johtamisen työkalun avulla voidaan parantaa yrityksen tuottavuutta ja tehokkuutta. Näkökulmaa asiakastyytyväisyydelle ja tuottavuudelle on pohdittu operatiivisen johtamisen ja palveluliiketoiminnan yleisten ja todennettujen kannattavuustekijöiden kautta.
Työn tulokset osoittivat, että operatiivisen johtamisen työkalun varmentaminen vaikuttaa merkittävästi yrityksen tuottavuuteen ja tehokkuuteen. Regressiolaskennan ja vastepintamallinnuksen avulla saadut tulokset osoittivat, että operatiivisen johtamisen työkalun varmentaminen vaikuttaa myönteisesti tuottavuuteen ja tehokkuuteen. Yleisesti työkalujen varmentaminen mahdollistaa paremman resurssien hallinnan ja yrityksen toiminnan optimoinnin, sekä mahdollisten operatiivisen tuloksen eri virhetekijöiden löytämisen.
Lopuksi esitettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita, kuten operatiivisen johtami-sen työkalujen vaikuttavuuden tutkiminen eri toimialoilla, sekä käytännön näkökulmien syvällisempi tutkiminen operatiivisen johtamisen kontekstissa. Yhteenvetona voidaan todeta, että operatiivisen johtamisen työkalujen varmentaminen on tärkeää yrityksen tehokkuuden ja tuottavuuden kannalta, mutta sen on perustuttava luotettaviin menetelmiin ja yleisesti todennettuihin käytäntöihin ja käytänteisiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin operatiivisen johtamisen työkalun luotettavuutta palveluliiketoiminnassa käyttäen regressiolaskentaa ja vastepintamallinnusta. Työssä selvitettiin työkalun luotettavuuden taso ja miten operatiivisen johtamisen työkalun avulla voidaan parantaa yrityksen tuottavuutta ja tehokkuutta. Näkökulmaa asiakastyytyväisyydelle ja tuottavuudelle on pohdittu operatiivisen johtamisen ja palveluliiketoiminnan yleisten ja todennettujen kannattavuustekijöiden kautta.
Työn tulokset osoittivat, että operatiivisen johtamisen työkalun varmentaminen vaikuttaa merkittävästi yrityksen tuottavuuteen ja tehokkuuteen. Regressiolaskennan ja vastepintamallinnuksen avulla saadut tulokset osoittivat, että operatiivisen johtamisen työkalun varmentaminen vaikuttaa myönteisesti tuottavuuteen ja tehokkuuteen. Yleisesti työkalujen varmentaminen mahdollistaa paremman resurssien hallinnan ja yrityksen toiminnan optimoinnin, sekä mahdollisten operatiivisen tuloksen eri virhetekijöiden löytämisen.
Lopuksi esitettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita, kuten operatiivisen johtami-sen työkalujen vaikuttavuuden tutkiminen eri toimialoilla, sekä käytännön näkökulmien syvällisempi tutkiminen operatiivisen johtamisen kontekstissa. Yhteenvetona voidaan todeta, että operatiivisen johtamisen työkalujen varmentaminen on tärkeää yrityksen tehokkuuden ja tuottavuuden kannalta, mutta sen on perustuttava luotettaviin menetelmiin ja yleisesti todennettuihin käytäntöihin ja käytänteisiin.
