Rakennustyömaan viestinnän ja kommunikaation parantaminen
Kamppuri, Kasperi (2023)
Kamppuri, Kasperi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223575
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ongelmia työmaan sisäisessä viestinnässä. Työn tarkoituksena on löytää yleisimpiä ongelmia viestinnässä ja kommunikaatiossa ja selvittää näihin ongelmiin myös toimivia ratkaisuja. Opinnäytetyöllä ei ole yritystä tilaajana, vaan aihe oli tekijän oma.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään viestinnän ja kommunikaation ongelmia käyttämällä teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluun valittiin yhteensä yhdeksän henkilöä, jotka edustivat työmaan henkilöstöä ja suunnittelijoita. Valinnassa kiinnitettiin huomiota siihen, että haastateltavilla olisi erilaisia näkökulmia ja kokemuksia viestinnän ja kommunikaation haasteisiin, samoin kuin erilaisia rooleja rakennusprojekteissa. Haastatteluissa pyrittiin myös keräämään haastateltavien omia ideoita ja ajatuksia siitä, miten näitä ongelmia voitaisiin ratkaista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta case-tutkimusta, joiden avulla etsittiin ratkaisuja viestinnän ja kommunikaation haasteisiin.
Haastatteluissa esiin nousseet merkittävimmät ongelmat liittyivät tiedon siirtymiseen työmaatoimistosta työmaalle ja tiedotustiedon saamiseen työntekijöiden tietoon. Työnjohtajat kokivat myös, että tietoa on välillä haastavaa karsia, jotta vain tarpeellinen tieto menisi työntekijöille.
Ratkaisuiksi löytyi erilaisia työkaluja, kuin myös toimintatapojen muutosehdotuksia. Yksi konkreettinen ratkaisu oli digitaalisen infotaulun käyttöönotto työntekijöiden taukotiloissa. Työnjohtajien toimintatavoissa, kuten sähköpostien käsittelyssä ja tiedon välittämisessä työmaalle, kaivattiin muutosta työntekijöiden ja suunnittelijoiden näkökulmasta. Case-tutkimusten perusteella esitettiin ehdotus sisäisen viestinnän suunnitelman käyttöönotosta työmailla.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään viestinnän ja kommunikaation ongelmia käyttämällä teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluun valittiin yhteensä yhdeksän henkilöä, jotka edustivat työmaan henkilöstöä ja suunnittelijoita. Valinnassa kiinnitettiin huomiota siihen, että haastateltavilla olisi erilaisia näkökulmia ja kokemuksia viestinnän ja kommunikaation haasteisiin, samoin kuin erilaisia rooleja rakennusprojekteissa. Haastatteluissa pyrittiin myös keräämään haastateltavien omia ideoita ja ajatuksia siitä, miten näitä ongelmia voitaisiin ratkaista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta case-tutkimusta, joiden avulla etsittiin ratkaisuja viestinnän ja kommunikaation haasteisiin.
Haastatteluissa esiin nousseet merkittävimmät ongelmat liittyivät tiedon siirtymiseen työmaatoimistosta työmaalle ja tiedotustiedon saamiseen työntekijöiden tietoon. Työnjohtajat kokivat myös, että tietoa on välillä haastavaa karsia, jotta vain tarpeellinen tieto menisi työntekijöille.
Ratkaisuiksi löytyi erilaisia työkaluja, kuin myös toimintatapojen muutosehdotuksia. Yksi konkreettinen ratkaisu oli digitaalisen infotaulun käyttöönotto työntekijöiden taukotiloissa. Työnjohtajien toimintatavoissa, kuten sähköpostien käsittelyssä ja tiedon välittämisessä työmaalle, kaivattiin muutosta työntekijöiden ja suunnittelijoiden näkökulmasta. Case-tutkimusten perusteella esitettiin ehdotus sisäisen viestinnän suunnitelman käyttöönotosta työmailla.