Urheilijan henkilöbrändi -koulutuksen kehittäminen suunnistuksen parissa
Suutari, Mirka (2023)
Suutari, Mirka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061023405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061023405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa urheilijabrändin kehittämiseen ja kaupallistamiseen tähtäävä koulutus, joka antaa urheilijoille työkaluja taloudellisen tilanteen parantamiseen. Koulutuksella haluttiin tarjota apua erityisesti vasta matkalla huipulle oleville ja pienten lajien urheilijoille, joista valtamedia, ma-nagerit ja yrityksen ovat harvoin kiinnostuneita. Pilotoitaessa koulutuksen kohderyhmä rajattiin tavoit-teellisiin suunnistajiin.
Työ toteutettiin kehittämistyönä palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö keskittyy erityises-ti koulutuksen suunnitteluun, pilotointiin ja jatkokehittämiseen pilottitoteutuksesta saatujen oppien avul-la. Suunnistajan henkilöbändi -koulutuspilottiin osallistui kuusi urheilijaa ja se toteutettiin etäyhteyksin. Pilottikoulutuksesta kerättiin tietoja tilannekartoitus- ja palautelomakkeilla sekä tekemällä havaintoja koulutuksen aikana ja videotallenteilta.
Kehittämistyön lopputuloksena saatiin kaksi markkinointivalmista koulutuskokonaisuutta. Aiheeseen pe-rehdyttävä kolmen tunnin ”Minustako urheilijabrändi?” sekä 10 viikon mittainen tavoitteellinen ”Urheili-jabändin rakentaminen”. Kehittämistyö myös vahvisti ajatusta, että tämän kaltaiselle koulutuksella on tarvetta ainakin suunnistajien parissa.
Työ toteutettiin kehittämistyönä palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö keskittyy erityises-ti koulutuksen suunnitteluun, pilotointiin ja jatkokehittämiseen pilottitoteutuksesta saatujen oppien avul-la. Suunnistajan henkilöbändi -koulutuspilottiin osallistui kuusi urheilijaa ja se toteutettiin etäyhteyksin. Pilottikoulutuksesta kerättiin tietoja tilannekartoitus- ja palautelomakkeilla sekä tekemällä havaintoja koulutuksen aikana ja videotallenteilta.
Kehittämistyön lopputuloksena saatiin kaksi markkinointivalmista koulutuskokonaisuutta. Aiheeseen pe-rehdyttävä kolmen tunnin ”Minustako urheilijabrändi?” sekä 10 viikon mittainen tavoitteellinen ”Urheili-jabändin rakentaminen”. Kehittämistyö myös vahvisti ajatusta, että tämän kaltaiselle koulutuksella on tarvetta ainakin suunnistajien parissa.
