Matkailu- ja ravintola-alan vetovoiman haasteet – työnantajamielikuva apuna nuorten osaajien houkuttelemisessa
Uitto, Maria (2023)
Uitto, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923341
Tiivistelmä
Matkailu- ja ravintola-alan vetovoima on heikentynyt viime vuosina Suomessa ja tämä näkyy työvoimapu-lana alan yrityksissä. Ammatillisissa oppilaitoksissa vetovoiman heikentyminen näkyy oppilasmäärien las-kuna. Alan vetovoiman heikentymisen taustalla on useita tekijöitä, joista isoimpia ovat alan matala palkka-taso, kehnot työolot, sekä kuormittava vuorotyö. Koronapandemia heikensi entisestään alan vetovoimai-suutta, kun ala näyttäytyi julkisuudessa epävarmana työnantajana. Tutkimuksessa tarkasteltiin matkailu- ja ravintola-alan vetovoimaa ilmiönä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten asenteita ja odotuksia työelämää kohtaan, jotta ymmärrettäisiin, mitkä asiat nuoret kokevat vetovoimaisina koulutusalaa tai työpaikkaa valitessa. Ymmärtämällä nuorten odotuksia ja hyödyntämällä niitä omassa markkinointiviestin-nässään alan yritykset voivat kehittää omaa työnantajamielikuvaansa. Matkailu- ja ravintola-alan veto-voima koostuu isolta osin alalla toimivien yritysten työnantajamielikuvasta. Tutkimuksessa haastateltiin ammatillisen oppilaitoksen henkilöstöä Pirkanmaalaisesta ammattioppilaitoksesta. Tutkimuksen kohteeksi rajattiin ammatillisen opetuksen parissa toimivat siksi, että heillä on työssään näköalapaikka, niin työelä-män tilanteeseen, kuin myös nuorten opiskelijoiden tarpeisiin. Tulosten perusteella palkkataso, työolot ja työajat heikentävät myös nuorten silmissä alan vetovoimaa ja niitä parantamalla yritykset voivat saavuttaa kilpailuetua, mikäli haluavat yritykseensä nuoria osaajia. Nuorille työntekijöille vetovoimatekijöinä tutki-muksen mukaan toimivat esimerkiksi osaava ohjaaminen, monipuoliset uramahdollisuudet ja alan kan-sainvälisyys. Hyödyntämällä nuorille suunnattuja vetovoimatekijöitä yritykset voivat kehittää omaa työn-antajamielikuvaansa sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä. Työnantajamielikuvaan vaikuttavat myös työnteki-jäkokemukset, joten yrityksen on huolehdittava siitä, että viestinnällä luvatut asiat toteutuvat myös työ-paikan arjessa.