Selvitys venetelakan digitalisaation tarpeesta ja järjestelmien integraatiosta : case: Venetelakka Ramstedt Oy
Mikola, Susanna (2023)
Mikola, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323699
Tiivistelmä
Digitalisaatio näkyy laajasti suomalaisessa yhteiskunnassa ja sillä on suuria vaikutuksia pk-yritysten prosesseihin, toimintaympäristöön ja -tapoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Venetelakka Ramstedtin digitalisaation tarvetta ja dokumentoida yrityksen järjestelmien nykytilannetta tulevaa integraatiota varten.
Tutkimukseen käytettiin kirjallisuustutkimusta, joka keskittyi digitalisaation vaikutuksiin Suomessa ja pk-yrityksissä sekä järjestelmäintegraation uhkiin ja mahdollisuuksiin. Venetelakan digitalisaation tarvetta tutkittiin asiakkaiden näkökulmasta heille suunnatun kyselyn avulla. Toimeksiantajan haastattelut toimivat lähteinä yrityksen käyttämien järjestelmien ja nykytilan kartoittamiseen.
Järjestelmien dokumentointiin käytettiin järjestelmäkarttaa ja komponenttimallia. Asiakaskyselyn tuloksista koottiin raportti, jota yritys voi käyttää asiakaspalvelun digitalisoinnin kehittämiseen.
Asiakaskyselyn tuloksista voi päätellä, että digitaalisia ratkaisuja käyttöönottaessa yrityksen on hyvä tarjota myös perinteisiä palveluita. Järjestelmien dokumentoinnin lisäksi tarkan suunnittelun katsotaan olevan osa onnistunutta integraatiota.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Venetelakka Ramstedtin digitalisaation tarvetta ja dokumentoida yrityksen järjestelmien nykytilannetta tulevaa integraatiota varten.
Tutkimukseen käytettiin kirjallisuustutkimusta, joka keskittyi digitalisaation vaikutuksiin Suomessa ja pk-yrityksissä sekä järjestelmäintegraation uhkiin ja mahdollisuuksiin. Venetelakan digitalisaation tarvetta tutkittiin asiakkaiden näkökulmasta heille suunnatun kyselyn avulla. Toimeksiantajan haastattelut toimivat lähteinä yrityksen käyttämien järjestelmien ja nykytilan kartoittamiseen.
Järjestelmien dokumentointiin käytettiin järjestelmäkarttaa ja komponenttimallia. Asiakaskyselyn tuloksista koottiin raportti, jota yritys voi käyttää asiakaspalvelun digitalisoinnin kehittämiseen.
Asiakaskyselyn tuloksista voi päätellä, että digitaalisia ratkaisuja käyttöönottaessa yrityksen on hyvä tarjota myös perinteisiä palveluita. Järjestelmien dokumentoinnin lisäksi tarkan suunnittelun katsotaan olevan osa onnistunutta integraatiota.