Hankkija Oy Verkkokauppa: selvitys yrityksen maatalousasiakkaiden rehun tilaustottumuksista
Laitinen, Ida-Loviisa (2023)
Laitinen, Ida-Loviisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323748
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Hankkija Oy, (myöhemmin yritys ja Hankkija). Työn tarkoituksena oli kartoittaa maatalousasiakkaiden rehuntilaustottumuksia kyselytutkimuksella ja esittää heille yhtenä uutena tilaustapana verkkokauppaa tai mobiilisovellusta. Saatu aineisto on analysoitu MS Exceliä apuna käyttäen. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Työssä käsitellään Hankkijan Verkkokauppaa. Rehutilauksen teko sähköisesti onnistuu verkkokaupasta tai mobiilisovelluksen avulla. Työssä on haastateltu yrityksen ruokinta-asiantuntijoita omista tilausten kirjaamis- ja vastaanottomieltymyksistä sekä maatalousasiakkaita toimintatavoista rehutilausten suhteen. Molemmat kyselyt toteutettiin internetkyselyinä Apsis Pro -sähköpostilähetysjärjestelmällä. Kyselyn tuloksena maatalousasiakkaiden osalta todettiin, että perinteinen yhteydenotto soittamalla on edelleen suosituin tapa tilata rehua. Maatalousyrittäjien iällä tai tuotantosuunnalla ei ollut vaikuttavaa merkitystä tilaustavan valintaan. Eniten rehua puhelimitse tilasivat siipikarja- ja lammastilat, (tarkemmin vuohitila). Kyselyn vastaajissa oli määrällisesti eniten nautakarja- ja sikataloustilojen edustajia. Tilaustavat vaihtelivat puhelinsoitosta muihin tilaustapoihin. Eniten WhatsApp- tai SMS-tekstiviestillä rehuja tilasivat 31-40 vuotiaat maatalousyrittäjät. Soittamalla eniten rehuja tilasivat 51-60 vuotiaat, jotka edustivat kyselyssä vastaajista runsasta 38 %:ia. Ruokinta-asiantuntijoiden vastauksien perusteella toimivimmat tilaustavat olivat puhelinsoitto, SMS-teksti- tai WhatsApp- viesti ja sähköpostiviesti.