Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toteutuuko tarkoituksenmukainen palveluohjaus? : Vakuutuskuntoutus VKK ry:n vuonna 2012 ammatillisen kuntoutuksen keskeyttäneille asiakkaille toteutettu kyselytutkimus

Saarinen, Saini; Virmalainen, Arja (2014)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo 2014 lopullinen.pdf (1.299Mt)
Lataukset: 


Saarinen, Saini
Virmalainen, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091213919
Tiivistelmä
Vakuutuskuntoutus VKK ry hoitaa keskitetysti tapaturma- ja liikennevakuutuksen kuntoutusasioiden suunnittelua ja toteuttaa asiakkaiden ammatillista ja toimintakykykuntoutusta vakuutuslaitoksilta saatujen toimeksiantojen mukaisesti. VKK toimii myös ammatillisen kuntoutuksen palveluntuottajana työeläkekuntoutuksessa. VKK:sta olemme saaneet aiheen, tutkimusongelman ja aineiston opinnäytetyöllemme.

Opinnäytetyön lähtökohtana on Vakuutuskuntoutus VKK ry:n tarve profiloida ammatillisen kuntoutuksen keskeyttäneitä henkilöitä, joita oli 260 ja kyselylomakkeen avulla tutkia heidän saamaansa palveluohjauksen tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta. Otokseksi (N= 260) valikoitui vuonna 2012 ammatillisen kuntoutuksen keskeyttäneet henkilöt. Tutkimuksen lähtökohdat pohjautuvat VKK:n tarpeeseen saada kokonaiskuva kyseisestä joukosta ja tietoa henkilöiden kokemuksista palveluohjauksen toimivuudesta. Koko joukosta (N=260) kyselylomakkeen otokseksi valikoitui n= 88, kymmenen kyselylomaketta palautui vasta palautusajan jälkeen, niitä ei otettu tutkimukseen mukaan. Vastausprosentti otoksen osalta oli 34 %. Asiakkaiden vastausten perusteella voidaan löytää palveluohjauksen kehittämiskohtia ja tehostaa palveluohjauksen toimivuutta.

Palveluohjauksen tarkoituksena on palveluohjaajan ja asiakkaan yhteistyötoiminta, jossa suunnitellaan, organisoidaan ja arvioidaan asiakkaan tarvitsemia palveluja. Laki liikennevakuutuslain (27.3.1991/626) ja tapaturmavakuutuslain (L 27.3.1991/625) perusteella korvattavasta kuntoutuksesta määrittelee palveluohjauksen näkökulman.

Opinnäytetyössä käytettiin enimmäkseen määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Profiloinnin joukko on saatu VKK:n asiakasjärjestelmästä, josta tehtiin diagrammit Excel-taulukolla. Kyselylomake lähetettiin profiloinnin joukolle (N=260). Kyselytutkimus toteutettiin Webropol Kysely- ja analyysityökalulla. Kyselylomake piti sisällään avoimia ja suljettuja osioita, avoimet osiot analysoitiin pääasiassa luokittelemalla ja suljetut määrällisin menetelmin.

Profiloinnin ja kyselytutkimuksen tutkimustulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä. Toteutunut palveluohjaus koettiin suurimmaksi osaksi toimivaksi, mutta osa vastaajista koki epätietoisuutta jatkosta ja tulevaisuudesta VKK:n asiakkuuden päätyttyä. Tärkeimpänä kehitysideana nousi esiin koota yhteen erilaisia palvelumahdollisuuksia ja toimijoita siirryttäessä organisaatiosta toiseen. Jatkotutkimuksen aiheina on mietitty niin sanotun kuntoutuksen tietopaketin kehittämistutkimusta sekä kyselylomakkeisiin vastannutta otosta ja sen vertaamista yleiseen profilointiin. Jatkotutkimusideat on tuotu esiin VKK:ssa ja sen vuoksi VKK säilyttää kyselylomakkeiden vastaukset.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste