Alakouluikäisen lapsen valmistaminen MRI-tutkimukseen
Lehtinen, Ilona (2023)
Lehtinen, Ilona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323734
Tiivistelmä
Lasten MRI-kuvaukseen eli magneettikuvaukseen liittyy erityispiirteitä. Usein alakouluikäisen lapsipotilaan magneettikuvaus tehdään anestesiassa, koska tutkimuksessa saattaa joutua olemaan paikoillaan pitkiä aikoja. Laite on ahdas ja se tuottaa kovaa ääntä käynnissä ollessaan. Tämä voi aiheuttaa lapsessa pelkoa. Magneettitutkimus on kuitenkin erinomainen tutkimusmenetelmä sen kivuttomuuden, tarkkuuden ja turvallisuuden vuoksi.
Tämän toiminallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjevihkonen opetusmateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille alakouluikäisen lapsen valmistamisesta magneettikuvaukseen. Sen tavoitteena on konkretisoida sairaanhoitajaopiskelijoille alakouluikäisen lapsen ohjaamista ja valmistamista magneettikuvaukseen vähentämällä samalla lapsen pelkoa tutkimusta kohtaan. Lapsen hyvä valmistaminen vähentää lapsipotilaan pelkoja ja edesauttaa kuvauksen onnistumista ilman anestesiaa.
Ohjevihkonen tuotettiin alakouluikäisen lapsen ikätason mukaisesti. Se on tarkoitettu 7–9-vuotiaille lapsille, mutta sitä voi hyödyntää myös ikäryhmää nuoremmat lapset yhdessä vanhemman kanssa. Viestintä vihkosessa on valitulle ikäryhmälle sopivaa. Tuotos on kuvitettu eläinhahmojen avulla.
Opinnäyteyön teoriaosuudesta käy ilmi, että lapsen sairastuminen koskettaa koko perhettä. Sairaanhoitajan tärkeä tehtävä on luoda turvallinen hoitosuhde lapseen, mutta myös hänen perheeseensä. Lasten hoitotyö on siis perhekeskeistä. Toimenpidettä vasten lapsi tarvitsee paljon tietoa tulevasta. On kuitenkin selvää, että jokainen lapsi on erilainen. Lapsi voi osoittaa pelkoaan monin eri tavoin. Tällöin lapsipotilaan ohjauksessa korostuu yksilöllisyys sekä yksityiskohtainen ohjaus. Sairaanhoitajalla on tärkeä rooli lapsipotilaan ohjaamisessa. Hoitajalla on oltava valmius mukautua erilaisiin tilanteisiin ja käyttää luovasti erilasia ohjausmenetelmiä. Jatkokehittämisideana on miten sairaanhoitajana voi luoda turvallisen hoitosuhteen lapsipotilaan sekä hänen perheensä kanssa.
Tämän toiminallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjevihkonen opetusmateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille alakouluikäisen lapsen valmistamisesta magneettikuvaukseen. Sen tavoitteena on konkretisoida sairaanhoitajaopiskelijoille alakouluikäisen lapsen ohjaamista ja valmistamista magneettikuvaukseen vähentämällä samalla lapsen pelkoa tutkimusta kohtaan. Lapsen hyvä valmistaminen vähentää lapsipotilaan pelkoja ja edesauttaa kuvauksen onnistumista ilman anestesiaa.
Ohjevihkonen tuotettiin alakouluikäisen lapsen ikätason mukaisesti. Se on tarkoitettu 7–9-vuotiaille lapsille, mutta sitä voi hyödyntää myös ikäryhmää nuoremmat lapset yhdessä vanhemman kanssa. Viestintä vihkosessa on valitulle ikäryhmälle sopivaa. Tuotos on kuvitettu eläinhahmojen avulla.
Opinnäyteyön teoriaosuudesta käy ilmi, että lapsen sairastuminen koskettaa koko perhettä. Sairaanhoitajan tärkeä tehtävä on luoda turvallinen hoitosuhde lapseen, mutta myös hänen perheeseensä. Lasten hoitotyö on siis perhekeskeistä. Toimenpidettä vasten lapsi tarvitsee paljon tietoa tulevasta. On kuitenkin selvää, että jokainen lapsi on erilainen. Lapsi voi osoittaa pelkoaan monin eri tavoin. Tällöin lapsipotilaan ohjauksessa korostuu yksilöllisyys sekä yksityiskohtainen ohjaus. Sairaanhoitajalla on tärkeä rooli lapsipotilaan ohjaamisessa. Hoitajalla on oltava valmius mukautua erilaisiin tilanteisiin ja käyttää luovasti erilasia ohjausmenetelmiä. Jatkokehittämisideana on miten sairaanhoitajana voi luoda turvallisen hoitosuhteen lapsipotilaan sekä hänen perheensä kanssa.