Inverkan av brus på kundens köpbeteende, En kvalitativ studie om köpbeteende hos Wemarins kunder
Kemetter, William (2023)
Kemetter, William
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323776
Tiivistelmä
Examensarbetet fokuserar på hur begreppet "brus" påverkar kunders köpbeteende och undersöker vad som sker då en kund fattar ett köpbeslut. Syftet med studien var att få en bredare förståelse för Brus-faktorer och deras påverkan på köpbeteende, vilka kan användas vid marknadsföring och försäljning. En fallstudie har använts som metod för att undersöka fenomenet i dess naturliga miljö och för att ge en djupare förståelse för detta. Kvalitativa metoder som observationer och intervjuer har också använts för att få en holistisk syn på problemet.
Studien genomfördes för företaget Wemarin, en båtbutik på Åland, som var villiga att ta del av kundobservationer och undersöka hur brus påverkar konsumenternas köpbeteende vid besök i butiken. Frågeställningen som besvarades i denna studie var vad som inverkar på kundens val av köp, hur brus påverkar kundens köpbeteende och vilka faktorer man kan identifiera hos några konsumenter i Wemarins butik.
Studien genomfördes för företaget Wemarin, en båtbutik på Åland, som var villiga att ta del av kundobservationer och undersöka hur brus påverkar konsumenternas köpbeteende vid besök i butiken. Frågeställningen som besvarades i denna studie var vad som inverkar på kundens val av köp, hur brus påverkar kundens köpbeteende och vilka faktorer man kan identifiera hos några konsumenter i Wemarins butik.