Betydelsen av företagskommunikationen för företagets tillväxt och kundlojalitet - Case-the other danish guy
Peltola, Olivia (2023)
Peltola, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323746
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om företagskommunikation och dess betydelse för företagets tillväxt och kundlojalitet. Forskningens case -företag är the other danish guy.
The other danish guy fungerar inom underklädesindustrin, företaget tillverkar och markandsför underkläder med varumärket the other danish guy. Verksamheten baserar sig på starka värderingar så som gemenskap och hållbarhet. Företagets värderingar är inte bara ord, utan dessa syns också i verksamheten. Till exempel hållbarheten kommer starkt fram i produkterna då de tillverkas av ett material som är gjort på avfall i havet (till exempel fiskenät).
Syftet var att med hjälp av the other danish guy förstärka betydelsen som företagskommunikation har för tillväxt och kundlojalitet. Arbetet genomfördes med både kvalitativa och kvantitativa metoder. I arbetet ingår en intervju med företagets verkställande direktörer och ett frågeformulär som besvarats av företagets anställda samt kunder och icke-kunder av företagets produkter. Arbetet bygger också på numeriskdata från TODGs produktbetyg och kundfeedback, feedbacken togs från elektroniska plattformen HelpScout som TODG använder sig av. Dessa undersökningar stöds av teori om företagskommunikation, brand, vision och mission, kundupplevelse och tillväxtstrategi. Arbetet innehåller en omfattande presentation och analys av case-företaget.
Forskningsresultaten presenteras i slutet av arbetet och innehåller analys av intervju, frågeformulär och numeriska data. Ytterligare behandlas case-företaget, hur företagskommunikationen syns i dess verksamhet och sambandet med företagskommunikation både vad gäller tillväxtstrategin och kundlojalitet. Arbetet lyfter tydligt fram den betydelse som företagskommunikation har för företagets tillväxt och för att upprätthålla kundlojaliteten.
The other danish guy fungerar inom underklädesindustrin, företaget tillverkar och markandsför underkläder med varumärket the other danish guy. Verksamheten baserar sig på starka värderingar så som gemenskap och hållbarhet. Företagets värderingar är inte bara ord, utan dessa syns också i verksamheten. Till exempel hållbarheten kommer starkt fram i produkterna då de tillverkas av ett material som är gjort på avfall i havet (till exempel fiskenät).
Syftet var att med hjälp av the other danish guy förstärka betydelsen som företagskommunikation har för tillväxt och kundlojalitet. Arbetet genomfördes med både kvalitativa och kvantitativa metoder. I arbetet ingår en intervju med företagets verkställande direktörer och ett frågeformulär som besvarats av företagets anställda samt kunder och icke-kunder av företagets produkter. Arbetet bygger också på numeriskdata från TODGs produktbetyg och kundfeedback, feedbacken togs från elektroniska plattformen HelpScout som TODG använder sig av. Dessa undersökningar stöds av teori om företagskommunikation, brand, vision och mission, kundupplevelse och tillväxtstrategi. Arbetet innehåller en omfattande presentation och analys av case-företaget.
Forskningsresultaten presenteras i slutet av arbetet och innehåller analys av intervju, frågeformulär och numeriska data. Ytterligare behandlas case-företaget, hur företagskommunikationen syns i dess verksamhet och sambandet med företagskommunikation både vad gäller tillväxtstrategin och kundlojalitet. Arbetet lyfter tydligt fram den betydelse som företagskommunikation har för företagets tillväxt och för att upprätthålla kundlojaliteten.