Pienpanimon myynninedistäminen oluthanoja hyödyntäen : case: Kakola Brewing Company Oy
Tuominen, Keven (2023)
Tuominen, Keven
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323811
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena on selvittää myynninedistämisen strategia, jonka avulla toimeksiantaja, Kakola Brewing Company, voi lisätä myyntiään oluthanojen avulla. Benchmarking-prosessia hyödyntäen saatiin selville uusia tapoja edistää menekkiä ja parantaa myynnin prosessia.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään myynninedistämisen keskeisiä käsitteitä, tavoitteita, myynninedistämisen muotoja ja jälleenmyyjiin kohdistuvaa myynninedistämistä. Toisessa osassa käsitellään Benchmarking prosessia, tavoitteita, mitä se on ja ei ole sekä kilpailijan benchmarkkauksen toimenpiteitä.
Työn empiirisessä osuudessa tutkitaan toisen suuren panimon myyntiprosessia. Benchmarkkaamalla todetaan, että myynninedistämistä voidaan toteuttaa tarjoamalla oluthana ravintolalle olettaen, että ravintola käyttää vain hanan tarjoajan tuotteita kyseisessä hanassa. Oluthanan kustantamista varten on tehty kustannuslaskelma, jossa kerrotaan kauanko oluthanan lyhentäminen kestää annettujen myyntilukujen perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään myynninedistämisen keskeisiä käsitteitä, tavoitteita, myynninedistämisen muotoja ja jälleenmyyjiin kohdistuvaa myynninedistämistä. Toisessa osassa käsitellään Benchmarking prosessia, tavoitteita, mitä se on ja ei ole sekä kilpailijan benchmarkkauksen toimenpiteitä.
Työn empiirisessä osuudessa tutkitaan toisen suuren panimon myyntiprosessia. Benchmarkkaamalla todetaan, että myynninedistämistä voidaan toteuttaa tarjoamalla oluthana ravintolalle olettaen, että ravintola käyttää vain hanan tarjoajan tuotteita kyseisessä hanassa. Oluthanan kustantamista varten on tehty kustannuslaskelma, jossa kerrotaan kauanko oluthanan lyhentäminen kestää annettujen myyntilukujen perusteella.