Simulaatio-opetuksen kehittäminen logistiikan koulutuksessa
Ryytty, Olli (2023)
Ryytty, Olli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822911
Tiivistelmä
Simulaattorikoulutus on osa 2000-luvun kuljettajakolutusta. Simulaattoreilla voidaan harjoitella muun muassa ajoneuvon käsittelyä ja nopeiden ratkaisuiden tekemistä liikenteessä turvallisissa olosuhteissa. Simulaattorit eivät korvaa oikeasti tapahtuvaa opetusta, mutta toimivat, oikein käytettyinä, perinteisen ammatillisen koulutuksen tukena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Turun ammatti-instituutin simulaattoreiden käytön tehokkuutta ennen ja jälkeen koulutuksessa tehtyjen muutosten, luoda simulaattoreiden käytön seurantaan mittarit, realistinen kehittämissuunnitelma ja tutkia, miten simulaattorit voidaan parhaiten integroida osaksi uusien tutkinnon perusteiden mukaista kolutusta.
Tietoperustana käytettiin simulaattorikoulutuksesta tehtyä tutkimusta ja alaan perehtyneiden ammattilaisten artikkeleita ja kirjoituksia. Tutkimusaineisto koostui pääasiallisesti Turun ammatti-instituutin simulaattorista saadusta käyttödatasta vuosilta 2020 ja 2022.
Tuloksena saatiin selville simulaattorikoulutuksen tila, suunta, johon koulutusta tulisi kehittää, mittarit, joilla simulaattoreiden käyttöä voidaan monitoroida ja uusien tutkinnonperusteiden mukainen käyttösuunnitelma. Tutkimus poiki myös ajatuksen jatkotutkimukselle simulaattoreiden konkreettisesta tehokkuudesta oppimisvälineenä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Turun ammatti-instituutin simulaattoreiden käytön tehokkuutta ennen ja jälkeen koulutuksessa tehtyjen muutosten, luoda simulaattoreiden käytön seurantaan mittarit, realistinen kehittämissuunnitelma ja tutkia, miten simulaattorit voidaan parhaiten integroida osaksi uusien tutkinnon perusteiden mukaista kolutusta.
Tietoperustana käytettiin simulaattorikoulutuksesta tehtyä tutkimusta ja alaan perehtyneiden ammattilaisten artikkeleita ja kirjoituksia. Tutkimusaineisto koostui pääasiallisesti Turun ammatti-instituutin simulaattorista saadusta käyttödatasta vuosilta 2020 ja 2022.
Tuloksena saatiin selville simulaattorikoulutuksen tila, suunta, johon koulutusta tulisi kehittää, mittarit, joilla simulaattoreiden käyttöä voidaan monitoroida ja uusien tutkinnonperusteiden mukainen käyttösuunnitelma. Tutkimus poiki myös ajatuksen jatkotutkimukselle simulaattoreiden konkreettisesta tehokkuudesta oppimisvälineenä.