Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähkön soveltuvuuden arviointi trukin voimanlähteeksi yli 2tn taakoilla

Olsson, Benka (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Olsson_Benka.pdf (1.639Mt)
Lataukset: 


Olsson, Benka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423877
Tiivistelmä
Tutkimuksen tilaaja on Suomen Transval Oy, logistiikan henkilöstö- ja ulkoistusratkaisuja tarjoava yritys. Tutkimuksen kautta haluttiin selvittää sähkön soveltuvuutta trukin voimanlähteeksi suurempien, kuin 2tn taakkojen käsittelyssä. Tutkimuksessa selvitettiin sähkötrukin kyvykkyyttä korkeaintensiivisiin tehtäviin verraten polttomoottoritrukkiin (diesel), sekä nykyisen akkutekniikan tarjoamia mahdollisuuksia vuorotyöskentelyyn akkua vaihtamatta. Lisäksi selvitettiin kahden eri käyttövoiman (sähkö litiumakulla / polttomoottori, diesel) elinkaarikustannuksia trukkien osalta. Tutkimustyö jaettiin neljään päävaiheeseen. Ensiksi tutustuttiin teoriatietoon, ja sitä kautta erityisesti akku-tekniikan kehitykseen ja nykytilaan, sekä sähkötrukkien valikoimaan ja kokonaiskustannuksiin. Toiseksi sähkötrukkeja testattiin käytännön työtehtävissä, verraten testiympäristön nykyisin käytössä ole-vaan käyttövoimaan, polttomoottoriin (diesel). Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, sekä havainnointia. Havainnoinnin yhteydessä kysymyksiä herättäneitä aiheita selvitettiin lisäksi haastattelemalla joitakin työntekijöitä, sekä erään trukkivalmistajan maahantuojan edustajaa. Kolmanneksi tutustuttiin trukeilla tehtävään kolmivuorotyöympäristöön, jossa konekanta oli vaihdettu polttomoottorikäyttöisistä ja sähkökäyttöisistä, lyijyakullisista trukeista sähköisiin, litiumakullisiin trukkeihin joi-takin vuosia sitten. Täällä tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, sekä kyselytutkimus. Neljänneksi kartoitettiin trukkien kustannuksia eri voimanlähteillä, sekä tehtiin vertailevia laskelmia diesel- ja sähkötrukkien välillä. Elinkaarilaskennan yhteydessä tutkimusmenetelminä olivat haastattelut, sekä dokumenttianalyysi. Tässä yhteydessä haastateltiin sekä tilaajayhtiön kalustopäällikköä, sekä jo aiemmin mainittua trukkivalmistajan maahantuojan edustajaa. Tutkimus osoitti, että sähkö on trukin voimanlähteenä kykenevä yli 2tn taakkojen käsittelyyn, ja nykyinen akkutekniikka tarjoaa mahdollisuuden korkeaintensiiviseen vuorotyöskentelyyn akkua vaihtamatta. Lisäksi selvisi, että vaikka kykenevän sähkötrukin hankintakustannukset ovat vastaavaa polttomoottorikäyttöistä trukkia huomattavasti suuremmat, elinkaarikustannukset ovat selkeästi alhaisemmat. Tutkimuksen pohjalta Kotkan asiakkuudessa harkitaan nykyisen materiaalinkäsittelykaluston sähköistämistä yhdessä asiakkaan kanssa. Lisäksi toimeksiantajayritys tulee käyttämään tutkimusta kartoittaessaan muiden asiakkuuksien ympäristötavoitteidensa mukaisia kalustohankintoja ja -päivityksiä.
 
The customer of the research is Finnish logistics personnel and outsourcing company - Suomen Transval Oy. Through the research, the aim was to find out the suitability of electricity as a power source for the forklift, when handling loads larger than 2t. The study investigated the ability of an electric forklift for high-intensity tasks compared to a combustion engine forklift (diesel), as well as the possibilities offered by current bat-tery technology for shift work without changing the battery. In addition, the life cycle costs of two different driving forces (electric with lithium battery / internal combustion engine, diesel) were analyzed for forklift trucks. The research work was divided into four main phases. First, the theoretical knowledge was familiarized, and through that especially the development and current state of battery technology, as well as the present se-lection and total costs of electric forklifts. Secondly, electric forklifts were tested in practical tasks, compared to the drive power currently used in the test environment, a combustion engine (diesel). Document analysis and observation were used as research methods. In addition, topics that raised questions during the observation were clarified by interviewing some employees, as well as a representative of the importer of a forklift manufacturer. Thirdly, a three-shift working environment was explored, where the forklift-machinery had been changed from combustion engine-powered and electric, lead-acid forklifts to electric, lithium-battery forklifts a few years ago. Here, the research methods were interviews and a survey. Fourth, the costs of forklifts with different power sources were mapped, and comparative calculations were made between diesel and electric forklifts. In connection with the life cycle calculation, the research meth-ods were interviews and document analysis. In this context, both the equipment manager of the ordering company and the already mentioned representative of the forklift manufacturer's importer were inter-viewed. The study showed that electricity as the forklift's power source is capable of handling loads of more than 2t, and the current battery technology also offers the possibility of high-intensity shift work without changing the battery. In addition, it was found that even though the acquisition costs of a capable electric forklift are significantly higher than a corresponding combustion engine powered forklift, the life cycle costs are clearly lower. Based on the research, Kotka's customer base is considering the electrification of the existing material han-dling equipment together with the customer. The client company will also use the research when mapping other customers' equipment acquisitions and upgrades in accordance with its environmental goals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste