Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikki apuna matematiikan oppimisessa : Opetusvaikeuksien kohtaaminen musiikkia hyödyntäen

Jäälinoja, Sanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Jaalinoja_Sanna.pdf (609.5Kt)
Lataukset: 


Jäälinoja, Sanna
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061523996
Tiivistelmä
Monella oppilaalla on vaikeuksia matematiikan oppimisessa ja laskemisrutiinissa. Opettajan kannalta luokat ovat meluisia ja iso osa opettajan työajasta menee kurin- ja järjestyksenpitoon luokassa. Oppilaan kannalta koulupäivät ovat pitkiä, tekemistä riittäisi monesta aineesta ja puhelimet häiritsevät heidän keskittymistään. Nämä ovat pari esimerkkiä koulupäivän haasteista. Työssä käydään läpi tunnistettuja oppimisen haasteita ja pohditaan niiden syitä.

Työrauhan kannalta tavoitteena olisi rauhallinen oppimisympäristö ja oppilaiden mahdollisuus keskittyä tehtäviin. Lukujärjestykseen ei ehkä voi vaikuttaa, mutta oppitunteja voi suunnitella. Opinnäytetyö esittelee joitakin keinoja rauhoittaa tunteja. Varsinaiseen tutkimukseen valittiin taustamusiikin kuuntelu.

Opinnäytetyössä tehtiin toiminnallista ja autoetnografista tutkimusta siitä, miten musiikki voisi auttaa tunneilla oppilaita keskittymään. Tutkimuksessa oli mukana kaksi yläkoulun luokkaa ja tutkimus tehtiin heidän matematiikan tunneillaan yhden kuukauden aikana. Tutkimuksen aikana opettaja piti kokemuksistaan ja huomioistaan päiväkirjaa, joka löytyy työstä liitteenä.

Tutkimus jaettiin kolmeen vaiheeseen: vaiheessa 1 kuunneltiin yhdessä opettajan valitsemaa musiikkia, vaiheessa 2 kuunneltiin yhdessä oppilaiden valitsemaa musiikkia ja vaiheessa 3 oppilaat kuuntelivat musiikkia omilla kuulokkeillaan. Oppilaille tehtiin jokaisen vaiheen päätyttyä kyselyt, joilla selvitettiin, miten oppilaat kokivat eri tutkimusvaiheet ja millaisina he kokivat musiikin vaikutuksen.

Tulokset puolsivat taustamusiikin käyttöä, joskaan kaikki eivät olleet tyytyväisiä. Luokassa oli rauhallisin tunnelma ja paras keskittyä, kun oppilaat kuuntelivat kuulokkeilla itse valitsemaansa musiikkia. Toinen luokka piti mieluisimpana vaihetta, jossa kuunneltiin yhdessä heidän valitsemaansa musiikkia. Oppilaita motivoi joka tapauksessa parhaiten itse valittu musiikki.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste