UN SDGs´ impacts on car manufacturing sector of Germany and Finland : possible effects of SDGs 9: innovation, industry and infrastructure & 11: sustainable cities and communities & 13: climate action
Halonen, Ida (2023)
Halonen, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423913
Tiivistelmä
Lopputyön kysymys oli “Kuinka kestävän kehityksen kysymykset 9, 11 ja 13 tulevat todennäköisesti vaikuttamaan ja/tai vaikuttavat autojen valmistukseen ja myyntiin Suomessa ja Saksassa?” Kysymys valittiin sen vuoksi, että Kestävän Kehityksen Tavoitteet aiotaan toteuttaa vuonna 2030 ja keskusteluja on käyty koskien lakeja liittyen kestävän kehityksen tavoitteisiin. Kolme tavoitetta 9, 11 ja 13 valittiin lopputyöhön aiheeksi, koska ne todennäköisimmin liittyvät vahvimmin muutoksiin autojen valmistuksessa ja myynnissä. On myös olemassa niin monia erilaisia kestävän kehityksen tavoitteita, että kaikki tavoitteet eivät liity autoihin tai kaupankäyntiin vaan sosiaalisiin asioihin, kuten ihmisten hyvinvointiin. Yhteyden löytäminen tämän tyyppisten tavoitteiden ja autojen valmistuksen ja myynnin välillä olisi erittäin haastavaa. Tässä lopputyössä keskeisessä osassa olivat kestävän kehityksen tavoitteet, EU, Saksa ja Suomi.
Tämän lopputyön tarkoitus oli tehdä tutkimustyötä, kuinka autojen valmistus ja myynti tulevat muuttumaan tulevaisuudessa, kun EU aikoo toteuttaa Kestävän Kehityksen Tavoitteet. Lopputyö keskittyi Saksaan ja Suomeen, koska Saksa on erittäin tunnettu autojen valmistuksesta ja kaupankäynnistään. Suomi valittiin sen takia, että Suomi on luonut omia tavoitteitaan koskien kestävää kehitystä ja koska sillä on erilainen paikallinen ilmasto kuin Saksalla ja saattaa siten kokea tavoitteet eri lailla maana, joka ei ole niin vahvasti osallisena autojen valmistuksessa ja myynnissä. Tutkimusmetodeina olivat laadullinen tutkimustyö ja tilannekohtainen analyysi ja kerättyä tietoa käsiteltiin koodausmetodilla.
Tämän lopputyön tavoitteena oli selvittää mitä oletettavat muutokset ovat, miten ne voivat olla hyödyllisiä tai haitallisia autoyrityksille ja kuinka niistä muutoksista voidaan siirtyä eteenpäin tulevaisuudessa ja mukautua noihin. Tuloksena todettiin, että paljon erilaisia muutoksia on luvassa autoalan yrityksille. Vaikka ne voivat aiheuttaa vaikeuksia, ne voivat jopa olla tuottoisia, mikäli niihin valmistaudutaan ajoissa. Toivon mukaan tulokset voivat olla hyödyksi autoalalla työskenteleville.
Tämän lopputyön tarkoitus oli tehdä tutkimustyötä, kuinka autojen valmistus ja myynti tulevat muuttumaan tulevaisuudessa, kun EU aikoo toteuttaa Kestävän Kehityksen Tavoitteet. Lopputyö keskittyi Saksaan ja Suomeen, koska Saksa on erittäin tunnettu autojen valmistuksesta ja kaupankäynnistään. Suomi valittiin sen takia, että Suomi on luonut omia tavoitteitaan koskien kestävää kehitystä ja koska sillä on erilainen paikallinen ilmasto kuin Saksalla ja saattaa siten kokea tavoitteet eri lailla maana, joka ei ole niin vahvasti osallisena autojen valmistuksessa ja myynnissä. Tutkimusmetodeina olivat laadullinen tutkimustyö ja tilannekohtainen analyysi ja kerättyä tietoa käsiteltiin koodausmetodilla.
Tämän lopputyön tavoitteena oli selvittää mitä oletettavat muutokset ovat, miten ne voivat olla hyödyllisiä tai haitallisia autoyrityksille ja kuinka niistä muutoksista voidaan siirtyä eteenpäin tulevaisuudessa ja mukautua noihin. Tuloksena todettiin, että paljon erilaisia muutoksia on luvassa autoalan yrityksille. Vaikka ne voivat aiheuttaa vaikeuksia, ne voivat jopa olla tuottoisia, mikäli niihin valmistaudutaan ajoissa. Toivon mukaan tulokset voivat olla hyödyksi autoalalla työskenteleville.