Digimarkkinoinnin toteuttaminen ja kehittäminen urheiluseurassa
Mikkola, Niko (2023)
Mikkola, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida englantilaisen jalkapallon suurseuran Arsenal FC:n tämänhetkistä digimarkkinointitoimintaa ja pohtia myös sitä, olisiko toiminnassa kehitettävää. Sosiaalista mediaa ja julkaisuja sosiaalisessa mediassa analysoitiin työssä tarkimmin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi perinteistä markkinointia. Tämä sisälsi markkinointimixin, segmentoinnin sekä sisäisen markkinoinnin tarkastelun. Perinteisestä markkinoinnista siirryttiin digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median pariin. Digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudessa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin historiaa, hakukonemarkkinointia ja konversio-optimointia. Myös digimarkkinoinnin MRACE-malli oli käsittelyssä. Sosiaalisen median osalta tietoperustassa käsiteltiin erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä vaikuttajamarkkinointia.
Teoriaosuuden pohjalta syntyi Arsenal FC:n toimintaa tarkasteleva analyysi digimarkkinoinnissa ja etenkin sosiaalisessa mediassa. Myös mahdollisia kehityskohteita nostettiin esille.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi perinteistä markkinointia. Tämä sisälsi markkinointimixin, segmentoinnin sekä sisäisen markkinoinnin tarkastelun. Perinteisestä markkinoinnista siirryttiin digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median pariin. Digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudessa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin historiaa, hakukonemarkkinointia ja konversio-optimointia. Myös digimarkkinoinnin MRACE-malli oli käsittelyssä. Sosiaalisen median osalta tietoperustassa käsiteltiin erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä vaikuttajamarkkinointia.
Teoriaosuuden pohjalta syntyi Arsenal FC:n toimintaa tarkasteleva analyysi digimarkkinoinnissa ja etenkin sosiaalisessa mediassa. Myös mahdollisia kehityskohteita nostettiin esille.