Kuluttajan kotiteatterin hankintaa koskeva ostopäätösprosessi
Liimatainen, Miikka (2014)
Liimatainen, Miikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614003
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyi toimeksiantaja Murea Oy:n myöhemmin vuonna 2014 julkaistavaan kuluttajaliiketoimintaan, ja sen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kuluttajien kodin viihdetekniikkaa, erityisesti kotiteattereita, koskevasta ostopäätösprosessista. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä seikat liittyvät ostopäätökseen ja miten lopullinen ostopäätös muodostuu. Lisäksi selvitettiin, lisäisikö uusi kuluttajille suunnattu palvelukonsepti myönteisen ostopäätöksen tekemistä.
Tutkimuksen teoriataustana oli viisiportainen teoria kuluttajan ostopäätösprosessista. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluina, joita järjestettiin kuusi kappaletta. Kaikkiaan haastateltiin 27 henkilöä, joista 11 oli naisia ja 16 miehiä. Haastatteluiden vastauksia analysoitiin teorialähtöisesti.
Tuloksista ilmeni, että sosiaalisen lähipiirin ja internetin keskustelupalstojen vaikutus ostopäätösprosessiin oli suuri. Sosiaalisesta lähipiiristä varsinkin puolisolla (naisilla) oli suuri vaikutus päätökseen. Naisten asettamat rajoitukset visuaalisille ja käytännöllisille ominaisuuksille vaikuttivat ostopäätökseen jopa ratkaisevasti. Lisäksi oman lähipiirin asiaan vihkiytyneiden harrastajien mielipiteillä oli suuri vaikutus valintoihin. Myös internetin keskustelupalstat, blogit ja asiantuntijasivustojen analyysit ja arviot ohjasivat kuluttajan ostopäätösprosessia. Varsinkin keskustelupalstojen vertaisarvioilla oli vaikutusta valintajoukon muodostamisessa ja lopullisen päätöksen teossa. Uusi palvelukonsepti lisäisi positiivisia ostopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella Murea Oy:n tulisi ottaa huomioon naisten laitteille asettamat vaatimukset ja keskittyä tuotteiden muotoilussa erityisesti sisustuksellisuuteen ja käytännöllisyyteen. Lisäksi markkinointiviestinnässä kannattaa hyödyntää internetin blogeja ja keskustelupalstoja.
Tutkimuksen teoriataustana oli viisiportainen teoria kuluttajan ostopäätösprosessista. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin fokusryhmähaastatteluina, joita järjestettiin kuusi kappaletta. Kaikkiaan haastateltiin 27 henkilöä, joista 11 oli naisia ja 16 miehiä. Haastatteluiden vastauksia analysoitiin teorialähtöisesti.
Tuloksista ilmeni, että sosiaalisen lähipiirin ja internetin keskustelupalstojen vaikutus ostopäätösprosessiin oli suuri. Sosiaalisesta lähipiiristä varsinkin puolisolla (naisilla) oli suuri vaikutus päätökseen. Naisten asettamat rajoitukset visuaalisille ja käytännöllisille ominaisuuksille vaikuttivat ostopäätökseen jopa ratkaisevasti. Lisäksi oman lähipiirin asiaan vihkiytyneiden harrastajien mielipiteillä oli suuri vaikutus valintoihin. Myös internetin keskustelupalstat, blogit ja asiantuntijasivustojen analyysit ja arviot ohjasivat kuluttajan ostopäätösprosessia. Varsinkin keskustelupalstojen vertaisarvioilla oli vaikutusta valintajoukon muodostamisessa ja lopullisen päätöksen teossa. Uusi palvelukonsepti lisäisi positiivisia ostopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella Murea Oy:n tulisi ottaa huomioon naisten laitteille asettamat vaatimukset ja keskittyä tuotteiden muotoilussa erityisesti sisustuksellisuuteen ja käytännöllisyyteen. Lisäksi markkinointiviestinnässä kannattaa hyödyntää internetin blogeja ja keskustelupalstoja.