Chat-palvelu osana yrityksen asiakaspalvelua
Varjonen, Niko (2023)
Varjonen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062124255
Tiivistelmä
Chat-palvelu on asiakaspalvelukanava, joka mahdollistaa reaaliaikaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden välillä verkon tai sovelluksen kautta. Tekniset edistysaskeleet ja AI-chattibottien integrointi ovat lisänneet palvelun ominaisuuksia entisestään, mikä on johtanut palvelun laajaan käyttöönottoon eri toimialoilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä yrityksen tulee huomioida chat-palvelua käyttöönotettaessa. Opinnäytetyössä pohdittiin chat-palvelun hyötyjä sekä haittoja niin asiakkaan, yrityksen kuin työntekijän kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin chat-palveluun sekä erilaisiin chattibotteihin ja niiden ominaisuuksiin. Chattibottien avulla voidaan tehostaa liiketoimintaa sekä palvella asiakkaita vuorokaudenajasta riippumatta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa toteutettiin mielipidekysely Tietokeskuksen henkilöstölle. Mielipidekyselyyn vastasi 76 Tietokeskuksen työntekijää. Mielipidekyselyssä selvitettiin esimerkiksi henkilökunnan mielipiteitä chat-palvelusta sekä mitä odotuksia ja vaatimuksia heillä on chat-palvelusta. Opinnäytetyössä pohdittiin, mikä chat-palvelu on Tietokeskukselle paras vaihtoehto.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä yrityksen tulee huomioida chat-palvelua käyttöönotettaessa. Opinnäytetyössä pohdittiin chat-palvelun hyötyjä sekä haittoja niin asiakkaan, yrityksen kuin työntekijän kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin chat-palveluun sekä erilaisiin chattibotteihin ja niiden ominaisuuksiin. Chattibottien avulla voidaan tehostaa liiketoimintaa sekä palvella asiakkaita vuorokaudenajasta riippumatta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa toteutettiin mielipidekysely Tietokeskuksen henkilöstölle. Mielipidekyselyyn vastasi 76 Tietokeskuksen työntekijää. Mielipidekyselyssä selvitettiin esimerkiksi henkilökunnan mielipiteitä chat-palvelusta sekä mitä odotuksia ja vaatimuksia heillä on chat-palvelusta. Opinnäytetyössä pohdittiin, mikä chat-palvelu on Tietokeskukselle paras vaihtoehto.