Näytä suppeat kuvailutiedot

BIOPOLTTOAINEET JA NIIDEN YMPÄRISTÖVAIKUTUKSET

Saavalainen, Jarkko (2014)

dc.contributor.authorSaavalainen, Jarkko
dc.date.accessioned2014-09-18T08:42:45Z
dc.date.available2014-09-18T08:42:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014060511931
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/80484
dc.description.abstractEuroopan unioni on asettanut tavoitteet uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi 10 %:iin liikenteen energian kulutuksesta kaikissa jäsenmaissa vuoteen 2020 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttamisessa tärkeässä osassa ovat biopolttoaineet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kirjallisuuslähteiden avulla potentiaalisia biopolttoaineita ja niiden ympäristövaikutuksia. Työssä selvitettiin perustietoja käyttökelpoisimmista biopolttoaineista, kuten toisen sukupolven biodiesel ja biokaasu. Myös ensimmäisen sukupolven biodieselin valmistuksessa sivutuotteena muodostuvan glyserolin jatkojalostusmahdollisuuksia tutkittiin. Biopolttoaineiden ympäristövaikutuksista selviteltiin erilaisia näkökohtia sekä valmistuksen että loppukäytön osalta. Biopolttoaineiden ympäristövaikutuksista on vaikea antaa yksiselitteistä tietoa, sillä paljon riippuu käytetystä raaka-aineista. Tutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että liikenteen biopolttoaineista toisen sukupolven biodiesel, biokaasu ja ohraetanoli sekä rypsibiodiesel (RME) silloin, kun oljet hyötykäytetään energiantuotannossa, ovat kasvihuonekaasupäästöjen kannalta parempia kuin fossiiliset liikennepolttoaineet. Muiden ilmapäästöjen osalta ei bio- ja fossiilisilla liikennepolttoaineilla ole suuria eroja.fi
dc.description.abstractThe use of biofuels in transportation is increasing and promoted in many areas with the aims of reducing greenhouse gas emissions in the transport sector, securing the energy supply. However, a number of recent studies have concluded that large-scale production of biofuels may cause significant environmental and social problems. The purpose of the study was to examine potential biofuels and their environmental impacts. In the thesis the basic information about most suitable biofuels, such as second generation biodiesel and biogas, was analysed. Also new uses of glycerol, the byproduct of the first generation biodiesel, were studied. Environmental impacts of the biofuels were examined from different points of view. It is hard to give any simple results about the environmental impacts of biofuels. Based on the thesis the second generation biodiesel, biogas, barley ethanol and rape seed biodiesel are as good or even better than the fossilfuels if their greenhouse gas emissions are considered. Considering other air pollutants there seems to be no big difference between biofuels and fossil fuels.en
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleBIOPOLTTOAINEET JA NIIDEN YMPÄRISTÖVAIKUTUKSETfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/378
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordbiopolttoaineet
dc.subject.keywordympäristövaikutukset
dc.subject.keywordglyseroli
dc.subject.keywordbiodiesel
dc.subject.keywordbiokaasu
dc.subject.degreeprogramfi=Laboratorioala|sv=Laboratoriebranschen|en=Laboratory Services|
dc.subject.disciplineLaboratorioalan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot