Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Äänikirjamarkkinan muutosten vaikutus kustantamon liiketoimintamalliin

Al-Ani, Noora (2023)

 
Avaa tiedosto
Al-Ani_Noora.pdf (2.319Mt)
Lataukset: 


Al-Ani, Noora
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023063024381
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millaisia vaikutuksia äänikirjamarkkinan nopealla muutoksella on ollut yhden tietyn kirjakustantamon liiketoimintamalliin. Opinnäytetyöni kohdeorganisaatio on Kustannusosakeyhtiö Otava ja äänikirjat on rajattu koskemaan vain yleisen kirjallisuuden kustantamista. Opinnäytetyöni tavoitteena on saada vastaus kolmeen pääteemaan, jotta voin pohtia niiden avulla äänikirjamarkkinan kehityksen muutosta ja sen vaikutuksia kohdeorganisaation liiketoimintamalliin. Teen sekä kyselyn, että lyhyitä haastatteluja ja lähestymistapana on tapaustutkimus.

Kirja-alan muutokset ovat nopeita ja ennustaminen on vaikeaa, mutta samalla voi avautua uusia mahdollisuuksia. Ala kaipaa uudistumista ja uudenlaista ajattelua, ja sen on mukauduttava muuttuviin kulutustottumuksiin ja digitalisaation tuomiin haasteisiin. Vaikka haasteita on paljon, kirja-ala on edelleen täynnä mahdollisuuksia ja potentiaalia.

Kirja-ala kohtaa haasteita digitalisaation myötä, kuten vähentyneet kävijämäärät kirjakaupoissa johtuen muun muassa toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta. Toisaalta digitaalisuus tarjoaa mahdollisuuksia, kuten kohdennetun sisällön tarjonnan ja uusien käyttäjäryhmien tavoittamisen. Toimintatapojen muuttaminen ja uudenlaisen sisällön tuottaminen ovat keskeisiä mahdollisuuksia. Haasteina ovat kustantajien roolin muuttuminen, taloudelliset mallit ja lukutaidon heikkeneminen. Kirja-alan on kehitettävä strategioita ja liiketoimintamalleja vastatakseen digitalisaation tuomiin muutoksiin säilyttäen samalla kirjallisuuden laadun ja edistäen lukutaitoa.

Liiketoiminnan kehittämishaasteisiin kuuluu datan hyödyntäminen ja kiinnostavien sisältöjen löytäminen oikea-aikaisesti oikeille yleisöille. Datan avulla voidaan parantaa markkinointia ja tarjota personoitua sisältöä. Digitaalinen murros edellyttää uusien jakelukanavien hyödyntämistä ja sisältöjen sopeuttamista eri formaatteihin. Liiketoimintamallien kehittäminen on tärkeää menestyksen kannalta.

Kirja-ala ja kustantamot jatkavat toimintaansa tulevaisuudessakin. Laadukkailla sisällöillä, joustavuudella, kyvyllä reagoida muutoksiin ja tarjota jotain erilaista voi varmistaa alalla menestymisen. Vaikka digitaalisuus muuttaa jakelukanavia ja liiketoimintamalleja, tarinat ja kiinnostavat sisällöt säilyttävät merkityksensä ja pitävät kirja-alan elinvoimaisena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste