Uudistavan viljelyn e-opiston verkko-opinnot
Kotiranta, Anne (2023)
Kotiranta, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324437
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle opiskelijan kiinnostuksesta uudistavaa viljelyä kohtaan ja se tehtiin toimeksiantona Baltic Sea Action Groupille. Työ kohdistui Baltic Sea Action Groupin luomaan Uudistavan viljelyn e-opistoon, joka on kaikille avoin uudistavaan maanviljelyyn keskittyvä verkkokurssi. Työ tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle arvio verkkokurssin soveltuvuudesta agrologin tutkinto-opetukseen opiskelijan näkökulmasta.
Työ muotoutui useita menetelmiä yhdisteleväksi tutkimukselliseksi kehittämistyöksi. Verkkokurssin laajuutta ja suoritusaikaa arvioitiin omaan suoritukseen perustuen ja siitä koostettiin työn päiväkirjamainen osio. Pedagogista laatua arvioitiin eAMK-hanketyön toteuttamalla verkkototeutusten arviointityökalulla. Mahdollisia sisällöllisiä päällekkäisyyksiä E-opiston ja agrologin opintosuunnitelman välillä selvitettiin vertailemalla päiväkirjamaisten muistiinpanojen sekä agrologin opintosuunnitelman yhtäläisyyksiä sekä
eroja omiin kokemuksiin perustuen.
Verkkokurssin suorittamiseen kuluva aika oli kehittämistyössä toimeksiantajan arviota lyhyempi (45 tuntia), mutta toimeksiantajan arvion, noin 60 tuntia, epäiltiin kuitenkin kuvaavaan paremmin keskimääräistä suoritusaikaa. Pedagogisen laadun arviointi koettiin haastavaksi, koska käytetty työkalu ei täysin soveltunut tarkoitukseen. Työkalun perusteella voitiin kuitenkin tunnistaa viisi olennaista kehityskohtaa verkkokurssin
oppilaitoskäyttöön. Verkkokurssin uutuusarvoa ja sisällöllisiä päällekkäisyyksiä arvioitaessa tunnistettiin arvion subjektiivisuus, mutta todettiin verkkokurssin tarjoavan kuitenkin vielä paljon uutta agrologin opetussuunnitelmaan.
Työ muotoutui useita menetelmiä yhdisteleväksi tutkimukselliseksi kehittämistyöksi. Verkkokurssin laajuutta ja suoritusaikaa arvioitiin omaan suoritukseen perustuen ja siitä koostettiin työn päiväkirjamainen osio. Pedagogista laatua arvioitiin eAMK-hanketyön toteuttamalla verkkototeutusten arviointityökalulla. Mahdollisia sisällöllisiä päällekkäisyyksiä E-opiston ja agrologin opintosuunnitelman välillä selvitettiin vertailemalla päiväkirjamaisten muistiinpanojen sekä agrologin opintosuunnitelman yhtäläisyyksiä sekä
eroja omiin kokemuksiin perustuen.
Verkkokurssin suorittamiseen kuluva aika oli kehittämistyössä toimeksiantajan arviota lyhyempi (45 tuntia), mutta toimeksiantajan arvion, noin 60 tuntia, epäiltiin kuitenkin kuvaavaan paremmin keskimääräistä suoritusaikaa. Pedagogisen laadun arviointi koettiin haastavaksi, koska käytetty työkalu ei täysin soveltunut tarkoitukseen. Työkalun perusteella voitiin kuitenkin tunnistaa viisi olennaista kehityskohtaa verkkokurssin
oppilaitoskäyttöön. Verkkokurssin uutuusarvoa ja sisällöllisiä päällekkäisyyksiä arvioitaessa tunnistettiin arvion subjektiivisuus, mutta todettiin verkkokurssin tarjoavan kuitenkin vielä paljon uutta agrologin opetussuunnitelmaan.