Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voiko S&OP toimia ennusteen muodostamisen työkaluna? : Strategisen ostajan ennusteet toimittajille ja S&OP-prosessin rooli

Nurminen, Jasmina (2023)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Jasmina.pdf (470.3Kt)
Lataukset: 


Nurminen, Jasmina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071324566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata kahteen tutkimusongelmaan: miten ja millaisia ennusteita strateginen ostaja luo toimittajilleen ja miten S&OP-prosessia voidaan hyödyntää näissä ennusteissa? S&OP tulee englannin kielen sanoista Sales and Operations Planning, joka voidaan suomentaa myynnin ja toiminnan suunnittelu. S&OP on taktisten suunnitelmien kehittämisprosessi, jota voidaan käyttää yrityksen työkaluna tasapainottamaan kysyntää ja tarjontaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa strategisen ostajan tapaa muodostaa ennuste toimittajilleen tällä hetkellä ja miten S&OP-prosessi voisi mahdollisesti tukea näiden ennusteiden muodostamista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi työpaikkani Wärtsilä.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aiheita ja teemoja strategia, ennustaminen ja ennustamismenetelmät sekä S&OP. Tutkimusosassa toteutetut haastattelut tarjoavat teoreettisen otannan strategisen ostajan muodostamista ennusteita ja vertaamalla saatuja tuloksia teoriaan havainnollistetaan, miten S&OP- prosessi edesauttaa näiden ennusteiden luomista.

Haastatteluista saaduista materiaaleista käy ilmi, että strategiset ostajat tarvitsevat Wärtsilän tulevaisuuden kysynnästä tietoa muodostaakseen ennusteita toimittajilleen ja ennusteita pidetään tärkeänä osana toimittajien kanssa käytävässä kommunikoinnissa. Käyttöönotettu S&OP- prosessi on parantanut tiedon saantia. Strategiset ostajat luovat aikavälillä ennusteita kuukausi- kvartaali, mutta toimittajiin ollaan sitäkin tiiviimmin yhteydessä. Haastatteluun vastanneet strategiset ostajat eivät käytä ennustemenetelmiä. Kokemuksen mukana tulleen osaamisen ja saataville olevan tiedon avulla strateginen ostaja muodostaa itselleen ja toimittajilleen näkymän tulevasta kysynnästä.

Tulevaisuuden kysynnän näkymää päivitetään aktiivisesti toimittajien kanssa. Yhtenäinen sisäinen toimintatapa ennusteiden muodostamisessa koetaan tärkeäksi strategisten ostajien kesken. Yhtenäisyyden koetaan tuovan toimintaan lisää järjestelmällisyyttä. S&OP- prosessilla on mahdollisuus vastata tähän tarpeen. S&OP- prosessi on otettu hyvin vastaan ja sen odotetaan kehittyvän koko ajan vieläkin paremmin strategisten ostajien käyttötarpeeseen sopivaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste