Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Färgens betydelse i varumärkesidentitet

Bruun, Zacharias (2023)

 
Avaa tiedosto
Bruun_Zacharias.pdf (1.967Mt)
Lataukset: 


Bruun, Zacharias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071024561
Tiivistelmä
Färg ger känslor och värden till en varumärkesidentitet och det är viktigt att ha en bra förståelse om hur färger påverkar uppfattningen av en identitet för att kunna skapa ett varumärke som står ut, kommunicerar värden och förblir igenkännbart. Effektiv kommunikation av värden och känslor hjälper varumärken att stå ut och få lojala konsumenter. Syftet med arbetet var att un dersöka hur mycket färg påverkar konsumenternas uppfattning om varumärkets identitet och hur mycket man bör överväga kulturella värden och känslor som är förknippat med färger. Teorin ger grunden för hur färg används i grafisk design samt vilka faktorer som påverkar uppfattningen av färg. Teorin testas med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa enkätsfrågor som baserar sig på ett tidigare slutarbete som används som fallstudie för detta arbete. Resulta ten från enkätstudien användes för att undersöka skillnaden i uppfattningen av färger och re sultaten jämfördes med teorin. Undersökningsresultaten visar tydligt att färg påverkar konsu menternas uppfattning av värden och känslor samt vikten i ordentlig färganvändning av skap andet av en varumärkesidentitet. Resultaten visar färgens roll i kontext till visuella element och beskrivning. Resultatet kan användas av företagare för att få en bättre insikt i hur mycket färg påverkar konsumenternas uppfattning av varumärkesidentitet. För att få en bredare uppfattning om hur färg påverkar uppfattningen om varumärkesidentitet så borde olika varumärken med samma verksamhet och dess färganvändning jämföras.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste