Hur använder bildkonstnärer i Finland sig av personligt varumärkesbyggande i dagens digitala värld?
Björkholm, Alexandra (2023)
Björkholm, Alexandra
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072624616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072624616
Tiivistelmä
I dagens digitala samhälle kan sociala medier och andra onlineplattformar upplevas som nödvändiga för bildkonstnärer när det gäller att främja sitt konstnärsvarumärke och nå en bredare publik. Denna kvalitativa studie undersöker hur bildkonstnärer i Finland använder onlineplattformar för att främja sitt konstnärsvarumärke, samt hur de förhåller sig till varumärkesbyggande och självmarknadsföring på nätet. Studien är relevant i dagens samhälle där användningen av onlineplattformar ständigt ökar och marknadsföringen av konst genomgår förändringar i takt med digitaliseringen. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur bildkonstnärer bygger sitt varumärke online och därmed öka medvetenheten hos andra bildkonstnärer om denna process. Bland studiens avgränsningar ingår att den endast undersöker bildkonstnärer som är bosatta i Finland och vars huvudsakliga inkomstkälla är konstnärligt skapande. Metoden omfattar halvstrukturerade intervjuer och materialet är baserat huvudsakligen på marknadsföringsböcker och tidskrifter. Studien omfattar intervjuer med sex bildkonstnärer. Studiens resultat visar att bildkonstnärer använder onlineplattformar med olika strategier och tillvägagångssätt, med Instagram som den främsta och mest använda plattformen bland respondenterna. Resultaten inkluderar både negativa och positiva åsikter om självmarknadsföring och personligt varumärkesbyggande online. En tydlig slutsats är att onlineplattformar spelar en betydande roll i processen av varumärkesbyggande för bildkonstnärer i dagens digitala samhälle. Dessutom visar studien att välintegrerade strategier inte alltid är avgörande för att framgångsrikt bygga ett konstnärsvarumärke online, och att framgångsrik varumärkesbyggande även kan ske spontant och naturligt utan noggrant genomtänkta strategier.