Opas tunnekasvatuksen kehittämiseen varhaiskasvatuksessa : keinoja tunnekasvatuksen lisäämiseksi varhaiskasvatuksen arjessa
Nicklén, Aida; Surakka, Sini (2023)
Nicklén, Aida
Surakka, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071324567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071324567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli luoda varhaiskasvatukseen opas, jolla saadaan lisättyä tunne- ja vuorovaikutuskasvatusta varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli nostaa tietoisuuteen varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja huoltajille tunnekasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetteleminen tulisi aloittaa jo varhaislapsuudessa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä mahdollisten haasteiden syntymistä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantaja on Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen yksikkö Katariinan päiväkoti. Toimeksiantajalla oli toiveena saada selkeä ja helposti käyttöön otettava menetelmä tunnekasvatuksen avuksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toiminnallinen opas, joka sisältää tunnekorttimuistipelin. Tunnekorttimuistipelissä on huomioitu pedagogisen toiminnan viitekehys, johon kuuluu laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään pedagogisen viitekehyksen, tunnetaidot, tunneälykkyyden sekä tunnetaitokasvatuksen ja aikuisen roolin näiden taitojen tukemisessa. Oppaaseen on koottu tiivistetysti teoreettisen viitekehyksen pääkohdat. Teorian avulla varhaiskasvattajat ja huoltajat
saavat tarvittavaa tietoa tunnekasvatuksesta ja sen merkityksestä.
Oppaan avulla pyritään antamaan helppoja ja valmiita keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Oppaan avulla tunnetaitokasvatus voidaan ottaa osaksi jokapäiväistä varhaiskasvatuksen arkea. Vaikka opas on suunnattu
varhaiskasvattajille, sitä voivat hyödyntää myös huoltajat ja kaikki tunnetaitokasvatuksesta kiinnostuneet aikuiset.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toimivuutta testattiin satunnaisen lapsiryhmän kanssa Katariinan päiväkodissa. Kyseistä testausta oli tarkkailemassa lapsiryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, joka arvioi tuotoksen toimivuutta.
Tuotosta kuvailtiin toimivaksi ja lasta osallistavaksi, sekä se koettiin helpoksi ottaa käyttöön päiväkodin arkeen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantaja on Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen yksikkö Katariinan päiväkoti. Toimeksiantajalla oli toiveena saada selkeä ja helposti käyttöön otettava menetelmä tunnekasvatuksen avuksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyi toiminnallinen opas, joka sisältää tunnekorttimuistipelin. Tunnekorttimuistipelissä on huomioitu pedagogisen toiminnan viitekehys, johon kuuluu laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään pedagogisen viitekehyksen, tunnetaidot, tunneälykkyyden sekä tunnetaitokasvatuksen ja aikuisen roolin näiden taitojen tukemisessa. Oppaaseen on koottu tiivistetysti teoreettisen viitekehyksen pääkohdat. Teorian avulla varhaiskasvattajat ja huoltajat
saavat tarvittavaa tietoa tunnekasvatuksesta ja sen merkityksestä.
Oppaan avulla pyritään antamaan helppoja ja valmiita keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Oppaan avulla tunnetaitokasvatus voidaan ottaa osaksi jokapäiväistä varhaiskasvatuksen arkea. Vaikka opas on suunnattu
varhaiskasvattajille, sitä voivat hyödyntää myös huoltajat ja kaikki tunnetaitokasvatuksesta kiinnostuneet aikuiset.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toimivuutta testattiin satunnaisen lapsiryhmän kanssa Katariinan päiväkodissa. Kyseistä testausta oli tarkkailemassa lapsiryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, joka arvioi tuotoksen toimivuutta.
Tuotosta kuvailtiin toimivaksi ja lasta osallistavaksi, sekä se koettiin helpoksi ottaa käyttöön päiväkodin arkeen.