Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisten isännöintipalveluiden tarve asunto-osakeyhtiöissä

Sahama, Niklas (2023)

 
Avaa tiedosto
Sahama_Niklas.pdf (2.070Mt)
Lataukset: 


Sahama, Niklas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023071924587
Tiivistelmä
Digitaaliset isännöintipalvelut ovat tulleet hitaasti laajaan käyttöön asunto-osakeyhtiöissä. Isännöintiyrityksillä on lukuisia digitaalisia palveluita ja työkaluja käytössään asunto-osakeyhtiöiden hallussa, mutta asiakkaiden tahto käyttää digitaalisia palveluita on jäänyt matalaksi. Tyypillisesti asunto-osakeyhtiöiden digitaaliset isännöintipalvelut rajoittuivat vain taloushallinnon, osakas- asukastietojen, osakerekisterin ja rakennusteknisten tietojen hallintaan. Vuonna 2020 alkanut covid-19 pandemia aiheutti alalla paljon keskustelua ja kehityshalukkuutta ottaa käyttöön ja kehittää digitaalisia palveluita. Asunto-osakeyhtiöissä digitalisoitumista ovat estäneet konservatiivisuus ja epäluottamus digitaalisten palveluiden käyttämisen osaamiselle.

Opinnäyteyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle, Sakipa Oy Isännöinnille, kyselytutkimus toimeksiantajan asiakaskunnan mielipiteistä ja tavoitteista liittyen toimeksiantajan tarjoamiin digitaalisiin isännöintipalveluihin. Digitaalisten palveluiden käytön lisääminen on toimeksiantajan tavoitteena, ja digitalisoitumisen nähdään yleisesti tehostavan isännöintiyritysten toimintaa. Opinnäyteyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista menetelmää. Kyselytutkimus toteutettiin google forms -nimisellä työkalulla ja se lähetettiin 691:lle toimeksiantajan asiakasyhtiöiden hallituksen jäsenelle toimeksiantajan isännöintiohjelmiston sähköpostitoiminnolla. Kyselylomakkeeseen vastasi 118 henkilöä.

Tutkimustuloksissa nousivat esille asiakaskunnan positiivinen suhtautuminen digitaalisiin isännöintipalveluihin erityisesti helppouden ja nopeuden mahdollistaminen, pääsääntöisesti viestinnän suhteen, sekä taloushallinnon seurannan mahdollisuus asunto-osakeyhtiöiden hallinnossa. Digitaalisten isännöintipalveluiden suurimpana heikkoutena nähtiin ikäihmisten mahdollisuudet käyttää digitaalisia palveluita, joka on jo alalla yleisesti tunnistettu ongelma, sekä epäluottamus digitaalisiin järjestelmiin ja yhteyksiin. Digitaaliset palvelut kuitenkin nähtiin tärkeänä osana isännöinnin palveluvalikoimaa, ja esimerkiksi etäosallistuminen yhtiökokouksiin nähtiin hyvänä mahdollisuutena myös normaaleissa olosuhteissa.

Kyselytutkimuksessa havaittiin myös se merkittävä ongelma, että asiakaskunta ei ole välttämättä aina tietoinen digitaalisista mahdollisuuksista isännöinnin palveluvalikoimassa. Onkin selvää, että digitalisoitujen isännöintipalveluiden laajempi käyttöönotto vaatii palveluntarjoajilta markkinointia, koulutusta ja rohkaisua asiakaskunnilleen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste