Rekrytointimarkkinoinnin kehittäminen : miten tavoittaa lisää työnhakijoita myyntialan työtehtäviin?
Isotalo, Nelli (2023)
Isotalo, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324452
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin rekrytointimarkkinoinnin kehittämistä myyntialan työtehtäviin liittyen. Työssä selvitettiin, kuinka voidaan tavoittaa enemmän työnhakijoita myyntityöpaikkoihin ja mitkä asiat motivoivat nykyisiä työnhakijoita hakemaan myyntitöitä. Toimeksiantajana oli Henkilöstöpalvelu Hirmu, joka on myyntialan suorarekrytointiyritys. Työn tavoitteena oli kehittää rekrytointimarkkinointia ja selvittää, miten työnhakijat saadaan kiinnostumaan myyntialan töistä.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimus laadittiin kyselylomakkeena. Google Formsin kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä, joista saatiin sekä määrällistä että laadullista tutkimustietoa. Tutkimus kohdistettiin erilaisille työnhakijoille, joten se lähetettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kysely sai 162 vastausta ja paljon arvokkaita avoimia vastauksia. Nämä tutkimusmenetelmät valittiin, koska niiden avulla saatiin selkeät, luotettavat ja toisiaan täydentävät tulokset.
Tutkimustulosten avulla luotiin kehitysideoita siitä, miten yleistä mielikuvaa myyntityöstä voidaan parantaa ja miten myyntityöpaikat tavoittaisivat potentiaaliset työnhakijat. Tulokset osoittavat, että myyntityössä motivoi eniten mielenkiintoinen ja hyödyllinen tuote, korkea palkka ja tulospalkkaus sekä innostava työyhteisö ja ilmapiiri. Lisäksi työssä pidetään tärkeänä mieluista työtehtävää, joustavia työaikoja ja etenemismahdollisuuksia uralla. Työpaikkoja löydetään eniten sosiaalisen median kautta, jossa rekrytointimarkkinointiin tulisi erityisesti panostaa. Todettiin, että rekrytointimarkkinointi on kannattavinta, kun työnhakijoiden motivaattorit ovat tiedossa sekä tuotetaan laadukkaita ja kattavia sisältöjä oikeilla toimenpiteillä ja kanavilla.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimus laadittiin kyselylomakkeena. Google Formsin kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä, joista saatiin sekä määrällistä että laadullista tutkimustietoa. Tutkimus kohdistettiin erilaisille työnhakijoille, joten se lähetettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kysely sai 162 vastausta ja paljon arvokkaita avoimia vastauksia. Nämä tutkimusmenetelmät valittiin, koska niiden avulla saatiin selkeät, luotettavat ja toisiaan täydentävät tulokset.
Tutkimustulosten avulla luotiin kehitysideoita siitä, miten yleistä mielikuvaa myyntityöstä voidaan parantaa ja miten myyntityöpaikat tavoittaisivat potentiaaliset työnhakijat. Tulokset osoittavat, että myyntityössä motivoi eniten mielenkiintoinen ja hyödyllinen tuote, korkea palkka ja tulospalkkaus sekä innostava työyhteisö ja ilmapiiri. Lisäksi työssä pidetään tärkeänä mieluista työtehtävää, joustavia työaikoja ja etenemismahdollisuuksia uralla. Työpaikkoja löydetään eniten sosiaalisen median kautta, jossa rekrytointimarkkinointiin tulisi erityisesti panostaa. Todettiin, että rekrytointimarkkinointi on kannattavinta, kun työnhakijoiden motivaattorit ovat tiedossa sekä tuotetaan laadukkaita ja kattavia sisältöjä oikeilla toimenpiteillä ja kanavilla.