Vähittäiskaupan varaosaliiketoiminnan toimitusketjun hallinta ja kehittäminen tehokkuuden ja kannattavuuden näkökulmasta
Heino, Jori (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724791
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kehityskohteita nykyisistä varaosaprosesseista ja toimitusketjusta. Näille kehityskohteille pyrittiin löytämään konkreettiset ratkaisut, jotka voimme implementoida tuotantoon suoraan tai pilottivaiheen kautta, jotta saamme tehostettua prosessejamme. Myös kannattavuusaspekti ja eritoten sen kasvu tulee pitää mielessä asiakkaan arvonluonnin kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytin Kaizen Event workshopia kolmena erillisenä päivänä kolmen viikon syklillä. Tällä tavoin ehdin kerrata ja sisäistää edellisessä workshopissa läpikäydyt aiheet ja valmistautua seuraavan workshopin fasilitointiin. Tutkimukseen osallistuivat ammattilaiset omalta taholtaan eri sidos-ryhmistä, niin vähittäiskaupasta kuin maahantuonnista ja keskusvarastolta.
Tilaus- ja toimitusprosessin ollessa suurin kokonaisuus toimitusketjussa prosessinäkökulmasta, käytimme tämän läpikäyntiin eniten aikaa. Tilaus- ja toimitusprosessiin on osallisena suoraan muitakin prosesseja, joiden toiminta määrittelee myös pitkälti tämän prosessin toiminnan tehokkuutta. Löysimme kaikista viidestä varaosaprosessista, joita tässä tutkimuksessa käsittelimme, useita eri tasoisia haasteita ja kipupisteitä, joista validoimme sidosryhmän kanssa parhaimmat konkreettiset kehityskohteet. Näille muutamalle kehityskohteelle teimme toimenpidesuunnitelman ratkaisuehdotusten pohjalta ja tulemme ne implementoimaan suoraan tuotantoon tai pilottivaiheen kautta.
Muutamat laajemmat kehityskohteet eivät ole tällä hetkellä mahdollisia, minkä puolesta niitä ei lähdetty tässä yhteydessä edistämään. Toisaalta taas muutamia pienempiä kehityskohteita ei nostettu tämän tutkimuksen osalta mukaan, vaikka niiden ratkaisuja lähdetäänkin edistämään. Suurin osa näistä pienemmistä suoritetaan ns. pienkehityksinä taustalla.
Tutkimusmenetelmänä käytin Kaizen Event workshopia kolmena erillisenä päivänä kolmen viikon syklillä. Tällä tavoin ehdin kerrata ja sisäistää edellisessä workshopissa läpikäydyt aiheet ja valmistautua seuraavan workshopin fasilitointiin. Tutkimukseen osallistuivat ammattilaiset omalta taholtaan eri sidos-ryhmistä, niin vähittäiskaupasta kuin maahantuonnista ja keskusvarastolta.
Tilaus- ja toimitusprosessin ollessa suurin kokonaisuus toimitusketjussa prosessinäkökulmasta, käytimme tämän läpikäyntiin eniten aikaa. Tilaus- ja toimitusprosessiin on osallisena suoraan muitakin prosesseja, joiden toiminta määrittelee myös pitkälti tämän prosessin toiminnan tehokkuutta. Löysimme kaikista viidestä varaosaprosessista, joita tässä tutkimuksessa käsittelimme, useita eri tasoisia haasteita ja kipupisteitä, joista validoimme sidosryhmän kanssa parhaimmat konkreettiset kehityskohteet. Näille muutamalle kehityskohteelle teimme toimenpidesuunnitelman ratkaisuehdotusten pohjalta ja tulemme ne implementoimaan suoraan tuotantoon tai pilottivaiheen kautta.
Muutamat laajemmat kehityskohteet eivät ole tällä hetkellä mahdollisia, minkä puolesta niitä ei lähdetty tässä yhteydessä edistämään. Toisaalta taas muutamia pienempiä kehityskohteita ei nostettu tämän tutkimuksen osalta mukaan, vaikka niiden ratkaisuja lähdetäänkin edistämään. Suurin osa näistä pienemmistä suoritetaan ns. pienkehityksinä taustalla.