Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät nuorten tukena: kirjallisuuskatsaus
Strand, Monika (2023)
Strand, Monika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081824824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081824824
Tiivistelmä
Kirjallisuusterapia voi olla apuna tunne-elämään ja käyttäytymiseen liittyvien haasteiden sekä elämänmuutoksista selviytymisessä. Kirjallisuusterapiassa jaetaan uudenlaisia näkemyksiä ja tietoa, tuetaan keskustelua tunteista sekä esitellään uusia arvoja ja asenteita. Kirjallisuusterapian avulla pystytään osoittamaan, että muilla on samanlaisia haasteita ja ongelmia sekä etsimään mahdollisia ratkaisuja. Kirjallisuusterapia voi toteutua ennaltaehkäisevänä, parantavana ja kuntouttavana toimintana. Lisäksi se on menetelmänä melko vaivattomasti käytettävä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville millaisissa haasteissa kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä voi käyttää nuorten kanssa. Tavoitteena oli selvittää aiemman tiedon ja tutkimusten kautta, millaisissa haasteissa ja tilanteissa kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä on käytetty nuorten kanssa sekä lisätä tietoisuutta kirjallisuusterapiasta ja kirjallisuusterapeuttisista menetelmistä. Opinnäytetyön tietoa voivat hyödyntää toimintaterapeutit, mutta myös esimerkiksi sosiaali-, opetus- ja terveysalojen työntekijät voivat käyttää opinnäytetyön tietoa kirjallisuusterapeuttisista menetelmistä toimiessa nuoren kanssa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jolla voidaan tarkastella laajasti tutkittavaa ilmiötä. Aineiston tiedonhankinnassa käytettiin tietokantoina CINAHL Ultimatea, ProQuestia, ERICia ja Janet Finnaa. Opinnäytetyön aineistoiksi valikoitui kuusi vertaisarvioitua artikkelia, jotka ovat julkaistu vuosina 2013–2023. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua.
Tulokset jaettiin yhdeksään teemaan: pahoinpitely ja laiminlyönti, kiusaaminen, mielenterveys, sairaudet ja vammat, käyttäytyminen, ongelmat vanhempien ja huoltajien kanssa, seksuaalisuus, katastrofit sekä kuolema ja menetys. Katsauksen avulla löytyi hyvin paljon eri haasteita ja tilanteita mihin kirjallisuusterapeuttiset menetelmät nuorten parissa soveltuvat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville millaisissa haasteissa kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä voi käyttää nuorten kanssa. Tavoitteena oli selvittää aiemman tiedon ja tutkimusten kautta, millaisissa haasteissa ja tilanteissa kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä on käytetty nuorten kanssa sekä lisätä tietoisuutta kirjallisuusterapiasta ja kirjallisuusterapeuttisista menetelmistä. Opinnäytetyön tietoa voivat hyödyntää toimintaterapeutit, mutta myös esimerkiksi sosiaali-, opetus- ja terveysalojen työntekijät voivat käyttää opinnäytetyön tietoa kirjallisuusterapeuttisista menetelmistä toimiessa nuoren kanssa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jolla voidaan tarkastella laajasti tutkittavaa ilmiötä. Aineiston tiedonhankinnassa käytettiin tietokantoina CINAHL Ultimatea, ProQuestia, ERICia ja Janet Finnaa. Opinnäytetyön aineistoiksi valikoitui kuusi vertaisarvioitua artikkelia, jotka ovat julkaistu vuosina 2013–2023. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua.
Tulokset jaettiin yhdeksään teemaan: pahoinpitely ja laiminlyönti, kiusaaminen, mielenterveys, sairaudet ja vammat, käyttäytyminen, ongelmat vanhempien ja huoltajien kanssa, seksuaalisuus, katastrofit sekä kuolema ja menetys. Katsauksen avulla löytyi hyvin paljon eri haasteita ja tilanteita mihin kirjallisuusterapeuttiset menetelmät nuorten parissa soveltuvat.