Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Multiprofessionellt samarbete mellan skolhälsovårdare och polisens socialhandledare inom Ankarverksamheten: en kvalitativ intervjustudie

Arrakoski, Wilma; Larsen, Jonna (2023)

Avaa tiedosto
Arrakoski_Larsen.pdf (548.7Kt)
Lataukset: 


Arrakoski, Wilma
Larsen, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082124849
Tiivistelmä
Psykisk ohälsa är ett växande problem bland dagens ungdom. Ett hälsofrämjande tankesätt blir därför av betydelse i arbetet med minderåriga i det multiprofessionella samarbetet. Lärdomsprovet är ett beställningsarbete från socialhandledare Marie Grönroos, som är aktiv inom Östra teamets Ankarverksamhet vid Borgå polisstation. Ankarverksamheten är en multiprofessionell verksamhet med målet att hjälpa minderåriga personer som är i riskzonen för brottslighet, missbruk eller det råder annan oro för. Ett stort fokus ligger på tidigt ingripande där man vill främja ungas välbefinnande. Syftet med lärdomsprovet är att synliggöra skolhälsovårdarens roll inom ramen för Ankarverksamheten och utreda hur skolhälsovårdaren och polisens socialhandledare kunde komplettera varandra samt samarbeta inom Ankarverksamheten. Resultatet ska ge Östra teamet en möjlighet att utveckla sitt multiprofessionella samarbete så att det gynnar den unga. Som referensram för arbetet används Laura Bronsteins modell för multiprofessionellt samarbete samt begreppet multiprofessionalitet. Data samlades in genom individuella intervjuer med socialhandledare/-arbetare inom Ankarteam, samt genom en gruppintervju med skolhälsovårdare. Materialet analyserades med deduktiv innehållsanalys. Resultatet visade att samarbetet görs i god anda trots att sekretesslagar och otillräcklig kunskap gällande varandras yrkesroller gör att samarbetet inte når sin fulla potential. Att den ungas bästa står i fokus var båda parterna överens om. För att förbättra samarbetet skulle skolhälsovårdarens yrkesroll behöva tydliggöras, mer arbetsuppgifter delegeras till skolhälsovårdaren samt hålla mer gemensamma möten. Ankarverksamheten skulle behöva mer synlighet enligt skolhälsovårdarna för att uppnå största möjliga nytta. Ett ökat samarbete mellan socialhandledaren och skolhälsovårdaren inom Ankarteamet skulle vara fördelaktigt för tidigt ingripande och tillförandet av en hälsofrämjande synvinkel. Informanterna önskade se en utveckling av samarbetet med hjälp av ett ökat informationsbyte och bättre verktyg för att förbättra arbetet för de unga i riskzonen.



Nyckelord: Ankarverksamhet, hälsopromotion, högstadieelever, multiprofessionalitet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste