Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikennebiokaasu käyttövoimavaihtoehtona julkisten kuljetuspalveluiden tuottamisessa Etelä-Savon alueella

Reinikainen, Virpi (2021)

 
Avaa tiedosto
Reinikainen_Virpi.pdf (515.8Kt)
Lataukset: 


Reinikainen, Virpi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224866
Tiivistelmä
Liikennebiokaasun tuotantoa Etelä-Savossa on pyritty edistämään sekä Marinin hallitusohjelman, että Etelä-Savon maaseudun kehittämisohjelman tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena on ollut luonnonvaro-jen kestävä hyödyntäminen maaseudun elinvoimaisuutta edistäen, ja elinkeinoja kehittäen. Biokaasuin-vestointien haasteena on ollut niiden heikko kannattavuus arvokkaimpien lopputuotteiden epävarmasta menekistä johtuen. Julkiset tahot, kuten kunnat, järjestävät paljon lakisääteisiä kuljetuspalveluita, jotka voivat olla merkittävä keino vähentää Suomen tavoitteiden mukaisia ilmastopäästöjä. Tutkimuksen tavoit-teena oli tarkastella, mitkä seikat vaikuttavat julkisten kuljetuspalveluiden järjestämiseen, ja voidaanko niillä lisätä liikennebiokaasun menekkiä.
Liikennebiokaasun mahdollisuuksia käyttövoimana tarkasteltiin laadullisena tutkimuksena lain, kuntastra-tegian ja kolmen Etelä-Savolaisen case-kunnan kautta, jotka olivat olleet kiinnostuneita edistämään lii-kennebiokaasun menekkiä joko kuntapoliittisilla valinnoilla, hankeselvityksien kautta tai molempia. Kun-nallisia kuljetuspalveluhankintoja sääteleväistä laista merkittävimpiä ovat hankintalaki ja laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuudesta, lisäksi palveluhankintoihin voidaan vai-kuttaa lakisääteisellä kuntastrategialla.
Laki ajoneuvojen- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuudesta huomioi maakun-tien erilaiset taajama-asteet ja haja-asutuksen määrän ja niiden vaikutuksen kuljetuksien järjestämiseen. Lain eri velvoiteluokkien käyttövoimavaatimuksissa liikennebiokaasu on mahdollinen vain kuorma- ja linja-autojen velvoiteluokissa. Maaseutumaisen Etelä-Savon maakunnassa lain velvoitteet ovat pienet, ja lii-kennebiokaasun osalta maakuntaan kohdistui velvoitteita vain kuorma-autojen velvoiteluokassa, jossa uusiutuva diesel voi olla sille vaihtoehto. Case-kunnista kahden kuntastrategiaan oli kirjattu kiertotalous ja uusiutuva energia, sekä toiseen bioenergia, joka oli myös jalkautettu osaksi hankintastrategiaa ja kulje-tuksien kilpailuttamista.
Liikennebiokaasun menekin lisääminen julkisten kuljetuspalveluiden käyttövoimana olisi mahdollista. Lain edellytyksestä menekki tulee lisääntymään isoimmissa kaupungeissa ja maakunnissa, pienemmissä, maa-seutumaisissa maakunnissa liikennebiokaasun menekin lisääminen käyttövoiman julkisissa kuljetuspalve-luissa perustuisi vapaaehtoisuuteen. Kiertotalous ja bioenergia voitaisiin sisällyttää kuntastrategiaan, jos se alueen elinkeinojen kehittämisen kannalta olisi perusteltua, ja vietäisiin kuntastrategia osaksi hankinta-strategiaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste