Supervoimana itsesäätely: opas 1–3-vuotiaiden kanssa toimiville varhaiskasvattajille
Kannisto, Johanna; Valve, Jasmin (2023)
Kannisto, Johanna
Valve, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tarpeita 1–3-vuotiaiden kanssa toimivilla varhaiskasvattajilla on lasten tarkkaavuuden, oman toiminnan ohjauksen sekä itsesäätelytaitojen tukemiseen liittyen. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä aineistoa kyselyn avulla sekä luoda kyselyn tulosten pohjalta arkeen sopiva opas kasvattajille, joka sisältää vinkkejä itsesäätelytaitojen tukemiseen ja harjoitteluun. Toimeksiantajana oli Forssan kaupunki, josta kyselytutkimuksen kohteeksi valikoitui kolme varhaiskasvatusyksikköä.
Tietoperustaosuudessa avattiin työn kannalta olennaisia käsitteitä, kuten varhaiskasvatuksen perustaa, pienten lasten pedagogiikkaa sekä pienten lasten itsesäätelytaitoja. Lisäksi avattiin aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia, joiden tuloksia verrattiin opinnäytetyön kyselystä saatuihin tuloksiin. Tutkimuksellisena osuutena oli kolmeen varhaiskasvatusyksikköön lähetetty sähköinen kyselylomake, joka jaettiin yksiköiden johtajien kautta 1–3-vuotiaiden kanssa toimiville kasvattajille. Kyselyn vastaanotti 19 kasvattajaa, joista 12 vastasi kyselyyn. Kysely sisälsi kolme monivalintakysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Tulokset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti.
Suurin osa vastaajista kaipasi eniten tukea ja opastusta itsesäätelytaitojen tukemisen osa-alueella, mikä valikoitui lopulta oppaan aiheeksi. Vastauksista ilmeni, että itsesäätelytaitoihin liittyvät haasteet näkyvät erityisesti siirtymätilanteissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Vastaajat kaipasivat konkreettisia vinkkejä ja neuvoja, joiden avulla lasten kanssa voidaan harjoitella itsesäätelytaitoja arjen keskellä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä oppaassa on avattu itsesäätelyn käsitettä sekä 1–3-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen kehittymistä. Oppaaseen on koottu erilaisia arjen vinkkejä ja esimerkkejä helpottamaan sosiaalisia tilanteita, siirtymä- ja ruokailutilanteita sekä ohjattua toimintaa. Oppaan lopussa on vinkkejä materiaaleista, jotka hyödyttävät kasvattajia arjessa toimimisessa. Tulevaisuudessa voitaisiin pohtia, miten tukitoimia pystyttäisiin kohdentamaan jo kaikista pienimmille lapsille varhaiskasvatuksessa sekä miten pienten lasten pedagogiikka saataisiin yhdeksi tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. The purpose of the thesis was to find out what kind of needs early childhood educators working with 1–3-year-olds have concerning the support of children’s attentiveness, directing their own activities and self-regulation skills. The goal of the practice-based thesis was to collect data with a survey and create a guide for educators based on the results of the survey. The guide includes tips for supporting and practicing self-regulation skills. The thesis was commissioned by the city of Forssa. Three early childhood education units in Forssa were selected for the survey.
The theoretical background consists of relevant concepts, such as the foundations of early childhood education, and pedagogy and self-regulation skills of under 3-year-olds. In addition to these concepts, previous research information was examined and compared to the result of the thesis. The research-based part of the thesis was an electronic survey conducted in the three early childhood education units. Through the directors, the survey was sent to early childhood educators working with 1–3-year-olds. The survey was received by 19 educators and twelve of them responded to it. The survey consists of three multiple-choice questions and one open-ended question. The data were analysed quantitatively and qualitatively.
Majority of the respondents needed most support and guidance in supporting self-regulation which was selected to be the topic of the guide. The results show that the difficulties in self-regulation are shown especially in transition and social situations. The respondents needed concrete advice with which they can practice self-regulation skills with children. A guide which was created as a result of the thesis, presents the concept of self-regulation and the development of self-regulation skills in 1–3-year-old children. The guide includes tips and examples how to facilitate social situations, transitions, mealtimes, and guided activities. The guide ends with a collection of suggested materials which will help the educators cope with their everyday work. An idea for further study would be to explore how support measures could be targeted already at the smallest children. The pedagogy with under 3-year-olds should be an important part of early childhood education.
Tietoperustaosuudessa avattiin työn kannalta olennaisia käsitteitä, kuten varhaiskasvatuksen perustaa, pienten lasten pedagogiikkaa sekä pienten lasten itsesäätelytaitoja. Lisäksi avattiin aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia, joiden tuloksia verrattiin opinnäytetyön kyselystä saatuihin tuloksiin. Tutkimuksellisena osuutena oli kolmeen varhaiskasvatusyksikköön lähetetty sähköinen kyselylomake, joka jaettiin yksiköiden johtajien kautta 1–3-vuotiaiden kanssa toimiville kasvattajille. Kyselyn vastaanotti 19 kasvattajaa, joista 12 vastasi kyselyyn. Kysely sisälsi kolme monivalintakysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Tulokset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti.
Suurin osa vastaajista kaipasi eniten tukea ja opastusta itsesäätelytaitojen tukemisen osa-alueella, mikä valikoitui lopulta oppaan aiheeksi. Vastauksista ilmeni, että itsesäätelytaitoihin liittyvät haasteet näkyvät erityisesti siirtymätilanteissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Vastaajat kaipasivat konkreettisia vinkkejä ja neuvoja, joiden avulla lasten kanssa voidaan harjoitella itsesäätelytaitoja arjen keskellä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä oppaassa on avattu itsesäätelyn käsitettä sekä 1–3-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen kehittymistä. Oppaaseen on koottu erilaisia arjen vinkkejä ja esimerkkejä helpottamaan sosiaalisia tilanteita, siirtymä- ja ruokailutilanteita sekä ohjattua toimintaa. Oppaan lopussa on vinkkejä materiaaleista, jotka hyödyttävät kasvattajia arjessa toimimisessa. Tulevaisuudessa voitaisiin pohtia, miten tukitoimia pystyttäisiin kohdentamaan jo kaikista pienimmille lapsille varhaiskasvatuksessa sekä miten pienten lasten pedagogiikka saataisiin yhdeksi tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta.
The theoretical background consists of relevant concepts, such as the foundations of early childhood education, and pedagogy and self-regulation skills of under 3-year-olds. In addition to these concepts, previous research information was examined and compared to the result of the thesis. The research-based part of the thesis was an electronic survey conducted in the three early childhood education units. Through the directors, the survey was sent to early childhood educators working with 1–3-year-olds. The survey was received by 19 educators and twelve of them responded to it. The survey consists of three multiple-choice questions and one open-ended question. The data were analysed quantitatively and qualitatively.
Majority of the respondents needed most support and guidance in supporting self-regulation which was selected to be the topic of the guide. The results show that the difficulties in self-regulation are shown especially in transition and social situations. The respondents needed concrete advice with which they can practice self-regulation skills with children. A guide which was created as a result of the thesis, presents the concept of self-regulation and the development of self-regulation skills in 1–3-year-old children. The guide includes tips and examples how to facilitate social situations, transitions, mealtimes, and guided activities. The guide ends with a collection of suggested materials which will help the educators cope with their everyday work. An idea for further study would be to explore how support measures could be targeted already at the smallest children. The pedagogy with under 3-year-olds should be an important part of early childhood education.