Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : perheohjaus ja vertaistuen vahvistaminen yksityisessä päiväkodissa

Ilander, Riikka (2023)

 
Avaa tiedosto
Ilander_Riikka.pdf (1.098Mt)
Lataukset: 


Ilander, Riikka
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082324905
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää vanhemmuuden tukemista varhaiskasvatuksessa, ja laatia työnkuva varhaiskasvatuksen perheohjaajalle BSS Daghemmettiin, joka on yksityinen päiväkoti Porissa.

Tavoitteena oli myös pohtia vertaistukea ja sen merkitystä vanhemmuudessa sekä menetelmiä vertaistuen vahvistamiseksi varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyön tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa selvitettiin BSS Daghemmetin asiakasperheiden vanhempien toiveita ja tuen tarpeita sekä henkilökunnan kokemuksia ja ajatuksia vanhemmuuden tukemisesta ja heidän tarpeistaan.

Kehittämistyössä kartoitettiin myös muualla Suomessa toteutettua vanhemmuuden tukemista varhaiskasvatuksessa, ja haastateltiin Porin kaupungin varhaiskasvatuksen perheohjaajia. Kehittämistyössä käsiteltiin myös varhaiskasvatuksen perheohjaajan työotetta ja menetelmiä teoreettisen viitekehyksen kautta, erityisesti psykososiaalisen tuen ja systeemisen perhetyön näkökulmista.

Aineistosta nousi esiin: psykososiaalinen tuki, ongelmien tunnistaminen, vertaistoiminnan vahvistaminen, matala kynnys, arjen toimintojen tukeminen sekä kaksikielisyyden tuomat haasteet. Kehittämistyön tuloksena laadittiin BSS Daghemmetille varhaiskasvatuksen perheohjaajan työnkuva, jossa kuvataan aineistoanalyysin pohjalta niitä menetelmiä ja työorientaatioita, joilla vanhemmuuden tukemista voisi toteuttaa.
 
The aim of the study was to develop parenting support in early childhood education and to create a job description for a family guide in BSS Daghemmet, a private daycare center in Pori. The objective was also to contemplate peer support and its significance in parenting, as well as methods to strengthen peer support in early childhood education.

To achieve the goal of the development work, the study investigated the desires and support needs of the parents of BSS Daghemmet's client families, as well as the experiences and thoughts of the staff regarding parenting support and their own needs. The development work also surveyed parenting support implemented in other parts of Finland within early childhood education and conducted interviews with family guides in the early childhood education of the City of Pori.

The development work also addressed the approach and methods of the early childhood education family guide through a theoretical framework, particularly from the perspectives of psychosocial support and systemic family work.

The following themes emerged from the data: psychosocial support, problem identification, strengthening of peer activities, low threshold, support for daily functions, and challenges posed by bilingualism.

As a result of the development work, a job description for an early childhood education family guide was created for BSS Daghemmet. The description outlines the methods and work orientations, based on the analysis of the data, through which parenting support could be implemented.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste