Developing a company´s brand by improving the company's communication about their corporate culture towards internal and external stakeholders: a study for internal and external brand consumers
Hyvönen, Silja (2023)
Hyvönen, Silja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää yrityksen brändiä parantamalla yrityskulttuurin viestintää sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille. Tavoitteisiin kuuluu Wirokit-nimisen yrityksen näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen ja lopulta uusien asiakkaiden ja työntekijöiden saaminen. Toinen tavoite on tehostaa sisäistä viestintää yrityskulttuurista. Toimeksiantajayritys on vuonna 2018 perustettu pieni IT-alan yritys, jossa on 19 työntekijää.
Tämän haastattelun ensisijainen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla laadullisella tutkimuksella, joka toteutettiin yksilöhaastatteluilla. Otokseen kuuluu yhteensä 8 haastateltavaa, joista 3 on Wirokitin ulkoisia sidosryhmiä ja 5 sisäisiä sidosryhmiä. Tavoitteena oli kerätä tietoa yrityskulttuurin, ulkoisen ja sisäisen viestinnän sekä brändimielikuvan nykytilanteesta Wirokitin kehittämissuunnitelman laatimiseksi.
Tutkimuksen perusteella yritykselle luotiin kehitysideoita ja ne jaettiin sisäistä ja ulkoista viestintää varten. Pohdinnassa todettiin, että vaikka sisäinen viestintä toimii tehokkaasti, on silti tarvetta uusille kehittämisideoille, joiden tarkoituksena on parantaa yrityksen tehokkuutta entisestään. Ulkoiseen viestintään käytettiin SOSTACin markkinointisuunnitelmaa sekä Scheinin organisaatiokulttuurimallia. Kun näitä teorioita sovellettiin käytäntöön, oli mahdollista luoda kehitysideoita ulkoista viestintää varten. Nämä ideat eivät ainoastaan vastaa opinnäytetyön tavoitteisiin, vaan myös edistävät brändin kehittämistä Wirokitin yrityskulttuurin mukaisesti.
Tämän haastattelun ensisijainen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla laadullisella tutkimuksella, joka toteutettiin yksilöhaastatteluilla. Otokseen kuuluu yhteensä 8 haastateltavaa, joista 3 on Wirokitin ulkoisia sidosryhmiä ja 5 sisäisiä sidosryhmiä. Tavoitteena oli kerätä tietoa yrityskulttuurin, ulkoisen ja sisäisen viestinnän sekä brändimielikuvan nykytilanteesta Wirokitin kehittämissuunnitelman laatimiseksi.
Tutkimuksen perusteella yritykselle luotiin kehitysideoita ja ne jaettiin sisäistä ja ulkoista viestintää varten. Pohdinnassa todettiin, että vaikka sisäinen viestintä toimii tehokkaasti, on silti tarvetta uusille kehittämisideoille, joiden tarkoituksena on parantaa yrityksen tehokkuutta entisestään. Ulkoiseen viestintään käytettiin SOSTACin markkinointisuunnitelmaa sekä Scheinin organisaatiokulttuurimallia. Kun näitä teorioita sovellettiin käytäntöön, oli mahdollista luoda kehitysideoita ulkoista viestintää varten. Nämä ideat eivät ainoastaan vastaa opinnäytetyön tavoitteisiin, vaan myös edistävät brändin kehittämistä Wirokitin yrityskulttuurin mukaisesti.