Ruokaoivallus® -kilpailun viestinnän kehittäminen
Paajanen, Minna (2023)
Paajanen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524980
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tutkimukselliseen tietoon perustuva viestintäsuunnitelma, jonka avulla voidaan ratkaista viestinnän haasteita ja tarjota apua viestinnän toteuttamiseen. Tarkoituksena oli tuottaa tutkimuksellista tietoa sekä selvittää Ruokaoivallus® -kilpailun viestinnän ongelmakohtia ja tarjota ratkaisuja kehittämistehtävän lopputuotoksella eli Ruokaoivallus® -kilpailun viestintäsuunnitelmalla.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen lähestymistapa,
koska pyrkimyksenä oli kehittää ja tuottaa Ruokaoivallus® -kilpailulle viestintäsuunnitelma. Konstruktiivisella otteella kerätyn aineiston koonnissa käytettiin
laadullisia menetelmiä eli dokumenttianalyysia, havainnointia ja haastattelua.
Tutkimuksen aineistona käytettiin jo tuotettuja aineistoja ja aiempaa tietoa Ruokaoivallus® -kilpailuun liittyen, havainnoitiin Ruokaoivallus® -kilpailun viestintää ennen kilpailua ja kilpailun aikana sekä haastateltiin Ruokaoivallus® -kilpailun aiempia ja nykyisiä asiantuntijoita. Opinnäytetyössä käsiteltiin viestintää, sisäinen viestintä ja ulkoinen viestintä huomioitiin.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että viestintä on tärkeää ja suunnitelmallisuudella sekä aiempien viestintämateriaalien hyödyntämisellä voidaan tehostaa viestintää. Opinnäytetyössä saatiin erilaisia aineistoja, dokumenteista saatiin vahvistusta sille, että on hyvä miettiä kulloinkin nuorten suosiossa olevien viestintäkanavien käyttöä. Havainnoinnin avulla saatiin tietoa siitä, että Instagram on hyvä kanava tavoittaa kohderyhmään kuuluvia. Haastattelun avulla saatiin selville, että viestinnän yksi suurimpia ongelmakohtia on kilpailun ennakoinnin ja suunnittelun haasteet. Viestinnän avulla on mahdollista vaikuttaa ja viestintä on yksi merkittävä tapa päästä haluttuihin tuloksiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että viestintä on tärkeä osa jokaisen työssä. Päätavoitteena oli tehdä kehittämistehtävän lopputuotoksena Ruokaoivallus® -kilpailun viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelman avulla selkeytetään tulevien Ruokaoivallus® -kilpailuiden viestintätehtäviä. The purpose of this thesis was to produce research-based information for the
research communication, find out the problem areas of Food Insight® -competition communication, and offer solutions with the final product of the development task Food Insight® -competition communication plan. The objective of the thesis was to explore communication of Food Insight® -competition before and during of competition. The thesis studied how Food In sight® -competition communication could be enhanced and developed. The purpose of this thesis was to find out the communication problems of competition and offer solutions with the result of the development task the communication plan of the competition. The constructive approach was chosen as this thesis approach to develop and produce communication plan for the Food Insight®
-competition. Data acquisition included qualitative methods such as document analysis, observation and interview. The main results of the study revealed that the Food Insight®
-competition communication could be enhanced and developed by systematic planning and using previous communication materials. The material obtained confirmed that
it is good to consider what would be popular communication channels among young people. In addition, it was found that one of the biggest problems in Food Insight®
-competition communication is the challenges of anticipating and planning the competition.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen lähestymistapa,
koska pyrkimyksenä oli kehittää ja tuottaa Ruokaoivallus® -kilpailulle viestintäsuunnitelma. Konstruktiivisella otteella kerätyn aineiston koonnissa käytettiin
laadullisia menetelmiä eli dokumenttianalyysia, havainnointia ja haastattelua.
Tutkimuksen aineistona käytettiin jo tuotettuja aineistoja ja aiempaa tietoa Ruokaoivallus® -kilpailuun liittyen, havainnoitiin Ruokaoivallus® -kilpailun viestintää ennen kilpailua ja kilpailun aikana sekä haastateltiin Ruokaoivallus® -kilpailun aiempia ja nykyisiä asiantuntijoita. Opinnäytetyössä käsiteltiin viestintää, sisäinen viestintä ja ulkoinen viestintä huomioitiin.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että viestintä on tärkeää ja suunnitelmallisuudella sekä aiempien viestintämateriaalien hyödyntämisellä voidaan tehostaa viestintää. Opinnäytetyössä saatiin erilaisia aineistoja, dokumenteista saatiin vahvistusta sille, että on hyvä miettiä kulloinkin nuorten suosiossa olevien viestintäkanavien käyttöä. Havainnoinnin avulla saatiin tietoa siitä, että Instagram on hyvä kanava tavoittaa kohderyhmään kuuluvia. Haastattelun avulla saatiin selville, että viestinnän yksi suurimpia ongelmakohtia on kilpailun ennakoinnin ja suunnittelun haasteet. Viestinnän avulla on mahdollista vaikuttaa ja viestintä on yksi merkittävä tapa päästä haluttuihin tuloksiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että viestintä on tärkeä osa jokaisen työssä. Päätavoitteena oli tehdä kehittämistehtävän lopputuotoksena Ruokaoivallus® -kilpailun viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelman avulla selkeytetään tulevien Ruokaoivallus® -kilpailuiden viestintätehtäviä.
research communication, find out the problem areas of Food Insight® -competition communication, and offer solutions with the final product of the development task Food Insight® -competition communication plan. The objective of the thesis was to explore communication of Food Insight® -competition before and during of competition. The thesis studied how Food In sight® -competition communication could be enhanced and developed. The purpose of this thesis was to find out the communication problems of competition and offer solutions with the result of the development task the communication plan of the competition. The constructive approach was chosen as this thesis approach to develop and produce communication plan for the Food Insight®
-competition. Data acquisition included qualitative methods such as document analysis, observation and interview. The main results of the study revealed that the Food Insight®
-competition communication could be enhanced and developed by systematic planning and using previous communication materials. The material obtained confirmed that
it is good to consider what would be popular communication channels among young people. In addition, it was found that one of the biggest problems in Food Insight®
-competition communication is the challenges of anticipating and planning the competition.