Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Amisnuorten kiinnittyminen opintoihin

Muurimäki, Mari; Päivärinta, Anne (2023)

 
Avaa tiedosto
Muurimäki_Päivärinta.pdf (777.3Kt)
Lataukset: 


Muurimäki, Mari
Päivärinta, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät opiskelijoiden mielestä vaikuttavat heidän opintoihinsa kiinnittymiseen sekä mitä ammatilliset opettajat voisivat tehdä edistääkseen opiskelijoiden kiinnittymistä sekä millaista tukea oppilaitos voisi opiskelijalle antaa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten opettajat ja oppilaitos voisivat kehittää toimintaansa niin, että poissaolot ja keskeytykset vähenisivät ja opiskelijat sitoutuisivat opintoihinsa sekä valmistuisivat ammattiin aikataulussa.

Tutkimuksen kohteena oli SASKY koulutuskuntayhtymän Mäntän seudun koulutuskeskuksen ammatillisen oppilaitoksen oppivelvollisuusikäisten opiskelijoiden kiinnittyminen opintoihinsa.

Tässä opinnäytetyössä opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihinsa tarkasteltiin itsemääräämisteorian kautta sekä sivuttiin itseohjautuvuuden käsitettä, koska se liittyy myös sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon. Motivaatiotekijät ovat keskeisessä asemassa tarkasteltaessa opiskelijoiden sitoutumista opintoihinsa sekä opintojen suorittamisessa ja ammattiin valmistumisessa.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin teemahaastatteluin. Vastuuopettajat valitsivat haastatteluun oppivelvollisuusikäisen opiskelijan edusta-maan omaa ammattialaansa. Haastatteluilla pyrittiin saamaan vastauksia tutkimuskysymyksiin, joilla haluttiin saada tietoa siihen, mitkä tekijät oppilaitoksessa tukevat opiskelijan kiinnittymistä opintoihinsa ja millaisia toiveita opiskelijalla on opettajalle opintoihin kiinnittymisen edistämiseksi.

Tuloksista ilmenee, että opintoihin kiinnittymiseen tärkeimpänä koetaan opiskelukaverit ja opiskeluryhmään kuuluminen. Oppilaitoksen yhteiset tapahtumat saavat tuntemaan yhteisöllisyyttä. Opettajilta kaivataan aikaa. Haastatteluissa kävi ilmi, että opiskelijat haluavat opettajien tutustuvan opiskelijoihin muutoinkin kuin vain opettamisen näkökulmasta. Opiskelijat haluaisivat jutella opettajan kanssa myös nuoruuteen ja elämään liittyvistä asioista, kuten itsenäistymisestä ja aikuisuuteen kasvamisesta. Tämän lisäksi tärkeänä koetaan, että opettajat ottaisivat huomioon opetuksessa opiskelijan oman persoonan ja mukauttaisi opetustaan opiskelijan tarpeisiin. Työelämälähtöisyys opinnoissa lisää haastateltavien motivaatiota opintoja kohtaan. Opiskelijat kokevat onnistumisen kokemuksia suoriutuessaan annetuista työtehtävistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste