Tunnetaitoharjoitteita 4–10-vuotiaiden lasten toimintaterapiaan: käsikirja Coronaria Kuntoutuspalveluiden toimintaterapeuteille
Honkanen, Jenni; Nieminen, Venla (2023)
Honkanen, Jenni
Nieminen, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082825027
Tiivistelmä
Lasten tunnetaidoissa on havaittu olevan merkittäviä puutteita ja nämä tunnetaitojen haasteet ovat nousseet yhä useammin esille sekä lehdissä, että sosiaalisessa mediassa. Tunnetaidot ovat merkittävä osa lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia, sillä ne vaikuttavat lapsen fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin sekä siihen, kuinka lapsi suhtautuu itseensä ja toisiin. Lapsen tunnetaitojen kehittyminen edellyttää tunnetaitojen harjoittelua ja jatkuvaa tukea lapsen lähipiiriltä. Tunnetaitojen opetuksen ja harjoittelun merkitys onkin nousemassa yhä tärkeämmäksi osa-alueeksi myös toimintaterapiassa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana oli Coronaria Kuntoutuspalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Coronarian toimintaterapeuteille narratiivisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta käsikirja 4–10-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen ja harjoitteluun. Tavoitteena oli koota käsikirja, joka sisältää teoriaa lasten tunnetaidoista, ohjeita ja harjoitteita toimintaterapeuteille lasten tunnetaitojen harjoitteluun yksilöterapiassa sekä vinkkejä ja kotiharjoitteita lapsen lähipiirille.
Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kerätty aineisto analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Tuloksissa nousi esiin viisi merkittävää keinoa, joiden avulla voidaan tukea 4–10-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehittymistä toimintaterapiassa. Keinoja ovat aikuisen tunnetaidot, aikuisen tunnepuhe, visuaalinen tuki, rauhoittavat tunnesäätelykeinot sekä luovat menetelmät. Edellä mainittujen keinojen avulla luotiin käsikirja, joka sisältää harjoitteita lasten tunnetaitojen kehittämiseksi.
Jatkotutkimusten avulla voitaisiin selvittää, miten tunnetaitojen opetusmenetelmät voitaisiin sovittaa kunkin ikäryhmän tarpeisiin ja miten nämä taidot kehittyvät eri elämänvaiheissa. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla digitaalisten välineiden hyödyntäminen tunnetaitojen opetuksessa. Tutkimuksella pyrittäisiin selvittämään, miten digitaaliset välineet, kuten sovellukset ja pelit voivat tukea tunnetaitojen kehittymistä. Lisäksi voitaisiin tutkia digitaalisten välineiden tehokkuutta ja verrata niitä perinteisiin opetusmenetelmiin. It has been found that there are significant deficiencies in children's emotional skills, and these challenges in emotional skills have been increasingly highlighted in both newspapers and social media. Emotional skills are a significant part of a child's overall well-being, as they affect the child's physical and mental well-being and how the child relates to herself and others. Improving child emotional skills requires practice and continuous support from child’s immediate environment. The importance of teaching and practicing emotional skills is also becoming an increasingly important part of occupational therapy.
The thesis was conducted as a research-based development work, using a narrative literature review as the research method. Coronaria Rehabilitation Services commissioned the thesis. The aim of the thesis was to compile a manual for Coronaria's occupational therapists based on a narrative literature review, focusing on supporting and practicing emotional skills of children aged 4–10 years. The goal was to create a manual that includes theory on children's emotional skills, instructions and exercises for occupational therapists to practice children's emotional skills in individual therapy, as well as tips and home exercises for the child's immediate environment.
The data collected through the narrative literature review was analyzed using document analysis. The results highlighted five significant methods to support the development of emotional skills in 4–10-year-old children in occupational therapy. These ways include adult emotional skills, adult emotion talk, visual support, calming emotion regulation techniques, and creative methods. Based on these approaches, a manual was created, which contains exercises to enhance children's emotional skills.
Further research could explore how teaching methods related to emotional skills could be tailored to the needs of each age group and how these skills develop in different stages of life. Another research topic could be the utilization of digital tools in teaching emotional skills. The study would aim to determine how digital tools such as applications and games can support the development of emotional skills. Additionally, the effectiveness of digital tools could be examined and compared to traditional teaching methods.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantajana oli Coronaria Kuntoutuspalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Coronarian toimintaterapeuteille narratiivisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta käsikirja 4–10-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen ja harjoitteluun. Tavoitteena oli koota käsikirja, joka sisältää teoriaa lasten tunnetaidoista, ohjeita ja harjoitteita toimintaterapeuteille lasten tunnetaitojen harjoitteluun yksilöterapiassa sekä vinkkejä ja kotiharjoitteita lapsen lähipiirille.
Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kerätty aineisto analysoitiin dokumenttianalyysin avulla. Tuloksissa nousi esiin viisi merkittävää keinoa, joiden avulla voidaan tukea 4–10-vuotiaiden lasten tunnetaitojen kehittymistä toimintaterapiassa. Keinoja ovat aikuisen tunnetaidot, aikuisen tunnepuhe, visuaalinen tuki, rauhoittavat tunnesäätelykeinot sekä luovat menetelmät. Edellä mainittujen keinojen avulla luotiin käsikirja, joka sisältää harjoitteita lasten tunnetaitojen kehittämiseksi.
Jatkotutkimusten avulla voitaisiin selvittää, miten tunnetaitojen opetusmenetelmät voitaisiin sovittaa kunkin ikäryhmän tarpeisiin ja miten nämä taidot kehittyvät eri elämänvaiheissa. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla digitaalisten välineiden hyödyntäminen tunnetaitojen opetuksessa. Tutkimuksella pyrittäisiin selvittämään, miten digitaaliset välineet, kuten sovellukset ja pelit voivat tukea tunnetaitojen kehittymistä. Lisäksi voitaisiin tutkia digitaalisten välineiden tehokkuutta ja verrata niitä perinteisiin opetusmenetelmiin.
The thesis was conducted as a research-based development work, using a narrative literature review as the research method. Coronaria Rehabilitation Services commissioned the thesis. The aim of the thesis was to compile a manual for Coronaria's occupational therapists based on a narrative literature review, focusing on supporting and practicing emotional skills of children aged 4–10 years. The goal was to create a manual that includes theory on children's emotional skills, instructions and exercises for occupational therapists to practice children's emotional skills in individual therapy, as well as tips and home exercises for the child's immediate environment.
The data collected through the narrative literature review was analyzed using document analysis. The results highlighted five significant methods to support the development of emotional skills in 4–10-year-old children in occupational therapy. These ways include adult emotional skills, adult emotion talk, visual support, calming emotion regulation techniques, and creative methods. Based on these approaches, a manual was created, which contains exercises to enhance children's emotional skills.
Further research could explore how teaching methods related to emotional skills could be tailored to the needs of each age group and how these skills develop in different stages of life. Another research topic could be the utilization of digital tools in teaching emotional skills. The study would aim to determine how digital tools such as applications and games can support the development of emotional skills. Additionally, the effectiveness of digital tools could be examined and compared to traditional teaching methods.