Käytettävyyden huomioiminen verkkosivujen toteutuksessa: case JHe-palvelut
Helo, Maria (2023)
Helo, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082925049
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia ja parantaa verkkosivujen käytettävyyttä yritykselle JHe-palvelut Oy. Aiemmat vuonna 2018 julkaistut verkkosivut haluttiin päivittää, sillä yrityksen liiketoiminnan painopiste oli muuttunut. Erityisesti huomiota kiinnitettiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen parantamiseen.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu käytettävyyden perusteista ja käsitteistä. Keskeisessä roolissa on erityisesti käyttäjäkokemus sekä saavutettavuus. Koska toimeksiantajan sivut olivat jo valmiiksi WordPress-alustalla, tehtiin päivitys käyttäen samaa alustaa.
Sivujen suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin benchmarking-vertailua. Opinnäytetyöhön sisällytettiin myös asiantuntijahaastattelu, jossa UX-designer kertoi ammatillisia näkökulmia ja suosituksia verkkosivujen käytettävyyden parantamiseksi. Valmiiden verkkosivujen käytettävyyttä ja käyttökokemusta arvioitiin heuristiikalla ja kyselytutkimuksella, jonka tuloksia verrattiin aiemmista verkkosivuista tehtyyn vastaavaan kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena julkaistiin toimeksiantajalle kokonaisvaltaisesti uudistetut verkkosivut, joissa huomioitiin erityisesti käytettävyys. Kyselytutkimuksella kerätty palaute osoitti, että uudet sivut saivat positiivisempia arvioita käytettävyyden, visuaalisen ilmeen ja sisällön selkeyden osalta verrattuna aiempiin sivuihin. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyön tuloksiin. Uudet verkkosivut vastasivat yrityksen tarpeita ja odotuksia. Opinnäytetyön perusteella suositellaan jatkamaan uudistettujen verkkosivujen käytettävyyden ylläpitoa ja kehittämistä.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu käytettävyyden perusteista ja käsitteistä. Keskeisessä roolissa on erityisesti käyttäjäkokemus sekä saavutettavuus. Koska toimeksiantajan sivut olivat jo valmiiksi WordPress-alustalla, tehtiin päivitys käyttäen samaa alustaa.
Sivujen suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin benchmarking-vertailua. Opinnäytetyöhön sisällytettiin myös asiantuntijahaastattelu, jossa UX-designer kertoi ammatillisia näkökulmia ja suosituksia verkkosivujen käytettävyyden parantamiseksi. Valmiiden verkkosivujen käytettävyyttä ja käyttökokemusta arvioitiin heuristiikalla ja kyselytutkimuksella, jonka tuloksia verrattiin aiemmista verkkosivuista tehtyyn vastaavaan kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksena julkaistiin toimeksiantajalle kokonaisvaltaisesti uudistetut verkkosivut, joissa huomioitiin erityisesti käytettävyys. Kyselytutkimuksella kerätty palaute osoitti, että uudet sivut saivat positiivisempia arvioita käytettävyyden, visuaalisen ilmeen ja sisällön selkeyden osalta verrattuna aiempiin sivuihin. Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyön tuloksiin. Uudet verkkosivut vastasivat yrityksen tarpeita ja odotuksia. Opinnäytetyön perusteella suositellaan jatkamaan uudistettujen verkkosivujen käytettävyyden ylläpitoa ja kehittämistä.