Nuoret asiantuntijat IT-palveluyrityksen kasvun mahdollistajina
Kruut, Timo (2023)
Kruut, Timo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025138
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on Luoto & Company, joka on nopeasti kasvava suomalainen IT-alan palveluyritys. Yrityksellä on uniikki yritysrakenne, jossa jokainen yrityksen työntekijä omistaa osan yrityksestä. Tutkimuksen taustalla on motiivi löytää yritysrakenteen skaalautuvuuden mahdollistavia malleja, joista yksi on nuorten asiantuntijoiden hyödyntäminen palveluntarjonnassa eli eräänlaisen junioriyksikön perustaminen. Junioriyksikön perustamiseen liittyy kuitenkin kysymyksiä juniorien sitouttamisesta ja kokisivatko he osakkuuteen tähtäävän urapolun mielenkiintoisena. Tämän lisäksi yrityksen on tarpeellista selvittää, onko heillä riittävästi mentorin roolista kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita toimimaan tukiroolissa junioreille ja miten junioriliiketoiminta vaikuttaa yrityksen keskeiseen strategiaan eli asiakaskokemukseen.
Tutkimuksessa käsiteltiin teorian ja tutkimustiedon perusteella keitä juniorit ovat ja mitä erityispiirteitä tällä työelämään rantautuvalla uudella sukupolvella on. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin 5 junioria. Haastatteluiden pääteemana oli sitouttamiseen liittyvät asiat ja mielenkiinto yrityksen osakkuuteen. Tämän lisäksi yrityksen nykyisille asiantuntijoille järjestettiin kysely siitä, olisivatko he kiinnostuneita toimimaan mentorin roolissa junioreille, ja mikä heitä motivoisi toimimaan tässä roolissa. Viimeisenä käsiteltiin teoriaa asiakaskokemuksesta, jossa hyödynnettiin kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita. Esitetyn teorian pohjalta yrityksen asiantuntijoille järjestettiin työpaja, jossa hyödynnettiin arvoehdotuskehystä. Kehyksen avulla kartoitettiin asiakkaan kokemaa arvon muutosta, jos palvelun tuottaa seniorin sijasta juniori.
Junioreihin liittyvän teorian ja haastatteluiden pohjalta havaittiin, että juniorit arvostavat työpaikan työilmapiirin ja työkavereiden merkitystä kaikkein tärkeimpänä sitouttamiseen liittyvänä tekijänä. Mahdollinen osakkuus lisää mielenkiintoa tehdä pitkä työura yrityksessä, mutta toisaalta osakkuus aiheutti myös kielteisiä ajatuksia juuri sitouttavuuden vuoksi. Mentorointiin liittyen yrityksellä olisi riittävästi tästä tehtävästä kiinnostuneita ja motivoituneita asiantuntijoita, mutta asiakaskokemus huononisi, mikäli yritys ei muuttaisi asiakkaan odotuksia palvelun tasosta samalla kun se hyödyntäisi junioreita palveluntarjonnassa. Tähän liittyen työpajan pohjalta löydettiin, että juniori ja seniori tuottavat erilaista arvoa asiakkaalle, joiden tärkeyttä on hankala vertailla keskenään.
Tutkimustulokset auttoivat yritystä ymmärtämään, mitä junioriyksikön perustamisessa tulisi ottaa huomioon junioreiden sitouttamisen, mentoroinnin ja asiakaskokemuksen osalta. Pelkät tutkimustulokset eivät kuitenkaan riitä päätöksenteon tueksi junioriyksikön perustamisessa, sillä toiminnan kannattavuuden arvioimiseksi tulee laskea ja analysoida siihen liittyvät kulurakenteet, joita ei otettu huomioon tässä tutkimuksessa. Muutoin johtopäätös on, että yrityksellä on hyvät edellytykset perustaa junioriyksikkö, joka mahdollistaisi yritysrakenteen skaalautuvuuden, mutta yrityskulttuurin kehittäminen on tarpeellista, jotta se voi olla kiinnostava työnantaja junioreille.
Tutkimuksessa käsiteltiin teorian ja tutkimustiedon perusteella keitä juniorit ovat ja mitä erityispiirteitä tällä työelämään rantautuvalla uudella sukupolvella on. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin 5 junioria. Haastatteluiden pääteemana oli sitouttamiseen liittyvät asiat ja mielenkiinto yrityksen osakkuuteen. Tämän lisäksi yrityksen nykyisille asiantuntijoille järjestettiin kysely siitä, olisivatko he kiinnostuneita toimimaan mentorin roolissa junioreille, ja mikä heitä motivoisi toimimaan tässä roolissa. Viimeisenä käsiteltiin teoriaa asiakaskokemuksesta, jossa hyödynnettiin kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita. Esitetyn teorian pohjalta yrityksen asiantuntijoille järjestettiin työpaja, jossa hyödynnettiin arvoehdotuskehystä. Kehyksen avulla kartoitettiin asiakkaan kokemaa arvon muutosta, jos palvelun tuottaa seniorin sijasta juniori.
Junioreihin liittyvän teorian ja haastatteluiden pohjalta havaittiin, että juniorit arvostavat työpaikan työilmapiirin ja työkavereiden merkitystä kaikkein tärkeimpänä sitouttamiseen liittyvänä tekijänä. Mahdollinen osakkuus lisää mielenkiintoa tehdä pitkä työura yrityksessä, mutta toisaalta osakkuus aiheutti myös kielteisiä ajatuksia juuri sitouttavuuden vuoksi. Mentorointiin liittyen yrityksellä olisi riittävästi tästä tehtävästä kiinnostuneita ja motivoituneita asiantuntijoita, mutta asiakaskokemus huononisi, mikäli yritys ei muuttaisi asiakkaan odotuksia palvelun tasosta samalla kun se hyödyntäisi junioreita palveluntarjonnassa. Tähän liittyen työpajan pohjalta löydettiin, että juniori ja seniori tuottavat erilaista arvoa asiakkaalle, joiden tärkeyttä on hankala vertailla keskenään.
Tutkimustulokset auttoivat yritystä ymmärtämään, mitä junioriyksikön perustamisessa tulisi ottaa huomioon junioreiden sitouttamisen, mentoroinnin ja asiakaskokemuksen osalta. Pelkät tutkimustulokset eivät kuitenkaan riitä päätöksenteon tueksi junioriyksikön perustamisessa, sillä toiminnan kannattavuuden arvioimiseksi tulee laskea ja analysoida siihen liittyvät kulurakenteet, joita ei otettu huomioon tässä tutkimuksessa. Muutoin johtopäätös on, että yrityksellä on hyvät edellytykset perustaa junioriyksikkö, joka mahdollistaisi yritysrakenteen skaalautuvuuden, mutta yrityskulttuurin kehittäminen on tarpeellista, jotta se voi olla kiinnostava työnantaja junioreille.