Nuorten työntekijöiden työelämäodotukset sairaalan tukipalveluissa
Sammalmaa, Sisko (2023)
Sammalmaa, Sisko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125150
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut viimeisten vuosien aikana monella tapaa siitä mihin on totuttu. Suurten ikäluokkien eläköityessä uudet sukupolvet siirtyvät työelämään ja he tuovat mukanaan kokonaan uudenlaisia tapoja tehdä ja kokea asioita. Työvoimapulasta on tullut maanlaajuinen ongelma, joka haastaa etenkin sosiaali- ja terveysalaa. Julkisen sektorin haasteina ovat lisäksi kiristyvä taloudellinen tilanne, kilpailu työvoimasta sekä uudistumisen tarve. Näiden haasteiden edessä tutkimuksen toimeksiantaja Oys Sairaanhoidon palvelukeskus koki tarpeelliseksi lähteä selvittämään nuorten työntekijöiden työelämäodotuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorille työntekijöille tärkeitä asioita liittyen työn joustoihin, johtamiseen ja pitotekijöihin. Tutkimuksen tulosten avulla työntekijäymmärrystä haluttiin parantaa.
Tutkimuksen tietopohjassa tutustuttiin lähdeaineiston avulla nuoriin työntekijöihin ja tarkennettiin tutkimuskysymysten mukaisia teemoja haastatteluissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena Oulun yliopistollisen sairaalan Sairaanhoidon palvelukeskuksessa. Tutkimus kohdistettiin eri ammattiryhmissä työskenteleviin X- ja Z-sukupolven työntekijöihin iältään 18–30-vuotiaat. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niihin osallistui 10 työntekijää neljästä eri ammattiryhmästä. Haastattelut tallennettiin äänitiedostona, litteroitiin ja siitä saatu aineisto analysoitiin aineistonlähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Haastattelut toteutettiin helmi-toukokuussa 2023.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuoret työntekijät Sairaanhoidon palvelukeskuksessa ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä nykytilanteeseen. Työhyvinvoinnin tukemiseksi nuorten työntekijöiden kohdalla tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota perehdyttämiseen, työelämän joustojen mahdollistamiseen, hyvän työilmapiirin muodostamiseen sekä inhimillisen johtamisen kehittämiseen. Tärkeimmiksi arvoiksi nuoret työntekijät kokivat työssä tapahtuvan tasa-arvoisen kohtelun ja työporukkaan kuulumisen tunteen. Aiemmin koetut huonot kohtaamiset tai kokemukset työssä ja työilmapiirissä jäivät mieleen pidemmäksi aikaa ja heikensivät työnantajaan sitoutumista.
Työn tuloksena saatuja nuorten työntekijöiden kokemuksia ja siitä tulleita kehitysideoita voidaan hyödyntää Sairaanhoidon palvelukeskuksessa sekä muissa organisaatioissa uusien sukupolvien tullessa työelämään. Työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös muutostarpeiden tunnistamiseen nuorten työntekijöiden johtamisessa sekä tunnistamaan tärkeimmät pitotekijöihin vaikuttavat asiat.
Tutkimuksen tietopohjassa tutustuttiin lähdeaineiston avulla nuoriin työntekijöihin ja tarkennettiin tutkimuskysymysten mukaisia teemoja haastatteluissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena Oulun yliopistollisen sairaalan Sairaanhoidon palvelukeskuksessa. Tutkimus kohdistettiin eri ammattiryhmissä työskenteleviin X- ja Z-sukupolven työntekijöihin iältään 18–30-vuotiaat. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niihin osallistui 10 työntekijää neljästä eri ammattiryhmästä. Haastattelut tallennettiin äänitiedostona, litteroitiin ja siitä saatu aineisto analysoitiin aineistonlähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Haastattelut toteutettiin helmi-toukokuussa 2023.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuoret työntekijät Sairaanhoidon palvelukeskuksessa ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä nykytilanteeseen. Työhyvinvoinnin tukemiseksi nuorten työntekijöiden kohdalla tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota perehdyttämiseen, työelämän joustojen mahdollistamiseen, hyvän työilmapiirin muodostamiseen sekä inhimillisen johtamisen kehittämiseen. Tärkeimmiksi arvoiksi nuoret työntekijät kokivat työssä tapahtuvan tasa-arvoisen kohtelun ja työporukkaan kuulumisen tunteen. Aiemmin koetut huonot kohtaamiset tai kokemukset työssä ja työilmapiirissä jäivät mieleen pidemmäksi aikaa ja heikensivät työnantajaan sitoutumista.
Työn tuloksena saatuja nuorten työntekijöiden kokemuksia ja siitä tulleita kehitysideoita voidaan hyödyntää Sairaanhoidon palvelukeskuksessa sekä muissa organisaatioissa uusien sukupolvien tullessa työelämään. Työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös muutostarpeiden tunnistamiseen nuorten työntekijöiden johtamisessa sekä tunnistamaan tärkeimmät pitotekijöihin vaikuttavat asiat.