Kohti tehokkaampaa myynnin johtamista : myyjien käytösmallien huomioiminen ja hyödyntäminen johtamisessa
Auriola, Nestori (2023)
Auriola, Nestori
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa Lammin Betoni Oy:n myynnin johtamista ja tarjota hyödyllistä tietoa Lammin Betoni Oy:n myyjistä. Tarkoituksena oli selvittää kunkin yksilöllisen myyjän väripersoona DISCanalyysia hyödyntäen sekä kuulla heidän toiveensa ja mieltymyksensä esihenkilön toimintatavoista sekä johtamiskeinoista.
Lammin Betoni Oy (alkuperäinen Töykkälän Tiilikate) on vuonna 1956 perustettu perheyritys sekä kivirakentamisen pioneeri. Sen nykyinen liiketoiminta perustuu harkkojen, valmisanturamuottien ja pihatuotteiden valmistamiseen ja myyntiin, sekä kivitalo- ja kellaripakettien myyntiin ympäri Suomea ja sen naapurimaita.
Opinnäytetyön tutkimusvaihe toteutettiin tapaustutkimuksena. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle yrityksen myyjälle. Saadut vastaukset ja tulokset analysoitiin ja koottiin yhteen. Lopputuloksena syntyi persoonavärillisiä ohjekortteja yritykselle, sekä tilastotietoa heidän yrityksensä myyjien väripersoonallisesta jakaumasta. Tutkimuksen ja opinnäytetyön tulokset voidaan hyödyntää myyjien oman työskentelyn parantamisessa sekä yrityksen kokonaisvaltaisen myynnin johtamisen kehittämisessä.
Lammin Betoni Oy (alkuperäinen Töykkälän Tiilikate) on vuonna 1956 perustettu perheyritys sekä kivirakentamisen pioneeri. Sen nykyinen liiketoiminta perustuu harkkojen, valmisanturamuottien ja pihatuotteiden valmistamiseen ja myyntiin, sekä kivitalo- ja kellaripakettien myyntiin ympäri Suomea ja sen naapurimaita.
Opinnäytetyön tutkimusvaihe toteutettiin tapaustutkimuksena. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle yrityksen myyjälle. Saadut vastaukset ja tulokset analysoitiin ja koottiin yhteen. Lopputuloksena syntyi persoonavärillisiä ohjekortteja yritykselle, sekä tilastotietoa heidän yrityksensä myyjien väripersoonallisesta jakaumasta. Tutkimuksen ja opinnäytetyön tulokset voidaan hyödyntää myyjien oman työskentelyn parantamisessa sekä yrityksen kokonaisvaltaisen myynnin johtamisen kehittämisessä.