Toimitusketjun prosessin osien tehostaminen
Nissinen, Jenni (2023)
Nissinen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090525327
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Dimex Oy:lle, joka on Suomen johtava työvaatevalmistaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan toimitusketjua
tuotekehityksestä tuotannon aloitukseen ja löytää toimitusketjun prosessien
osista mahdollisia parannuskohtia toiminnan tehostamiseksi. Työn lopputuloksena löytyi hyviä ehdotuksia toimeksiantajalle toimista, joita käyttöönottamalla
toimintaa voisi tehostaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimitusketjun prosessin osia ja löytää
kohtia, joita voisi tehostaa. Toimintoja tehostamalla saada aikaan yritykselle
kustannussäästöjä. Työn tutkimusongelmat olivat, miten toimeksiantaja voisi
tehostaa prosessien osia sekä kuinka toimitusketjusta löytyy parannettavat
kohdat.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi kaksi päälukua, jotka käsittelivät tuotantoketjun tehokkuutta sekä materiaalin ohjausta. Aiheista laajemmin tutkittiin
tuotantoketjun tehokkuutta. Eritysesti kannattavuuteen, tuottavuuteen ja tehokkuuteen pyrittiin löytämään tietoa. Lisäksi käsiteltiin menetelmiä tuotteiden
kategorisointiin ja segmentointiin. Toisessa pääluvussa käsiteltiin materiaalin
ohjausta, jonka alle lukeutuu muun muassa varmuusvarastot sekä myynnin
ennustaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Empiiristä aineistoa kerättiin puoli strukturoiduilla haastatteluilla sekä tutustumalla toimeksiantajan tietokannoista saataviin raportteihin. Haastateltaviksi valikoitui tutkittavien prosessien kolmesta eri työvaiheesta työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen lopputuloksena havaittiin, että jo suunnitteilla oleva tuotteiden
kategorisointi kannattaa ottaa pikimmiten käyttöön. Lisäksi toimintojen päällekkäisyyksiä kannattaa tutkia eri osastojen välillä, jotta epätietoisuudesta johtuva
samojen asioiden päällekkäinen selvittely vähenee. Myös tuotteiden menekin
ennustamiseen on syytä kiinnittää kasvavassa määrin huomiota, jotta hankinta pystyy reagoimaan mahdollisiin muutoksiin ajoissa ja ylläpitämään haluttua tasoa toimitusvarmuudessa asiakkaille.
tuotekehityksestä tuotannon aloitukseen ja löytää toimitusketjun prosessien
osista mahdollisia parannuskohtia toiminnan tehostamiseksi. Työn lopputuloksena löytyi hyviä ehdotuksia toimeksiantajalle toimista, joita käyttöönottamalla
toimintaa voisi tehostaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimitusketjun prosessin osia ja löytää
kohtia, joita voisi tehostaa. Toimintoja tehostamalla saada aikaan yritykselle
kustannussäästöjä. Työn tutkimusongelmat olivat, miten toimeksiantaja voisi
tehostaa prosessien osia sekä kuinka toimitusketjusta löytyy parannettavat
kohdat.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi kaksi päälukua, jotka käsittelivät tuotantoketjun tehokkuutta sekä materiaalin ohjausta. Aiheista laajemmin tutkittiin
tuotantoketjun tehokkuutta. Eritysesti kannattavuuteen, tuottavuuteen ja tehokkuuteen pyrittiin löytämään tietoa. Lisäksi käsiteltiin menetelmiä tuotteiden
kategorisointiin ja segmentointiin. Toisessa pääluvussa käsiteltiin materiaalin
ohjausta, jonka alle lukeutuu muun muassa varmuusvarastot sekä myynnin
ennustaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Empiiristä aineistoa kerättiin puoli strukturoiduilla haastatteluilla sekä tutustumalla toimeksiantajan tietokannoista saataviin raportteihin. Haastateltaviksi valikoitui tutkittavien prosessien kolmesta eri työvaiheesta työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen lopputuloksena havaittiin, että jo suunnitteilla oleva tuotteiden
kategorisointi kannattaa ottaa pikimmiten käyttöön. Lisäksi toimintojen päällekkäisyyksiä kannattaa tutkia eri osastojen välillä, jotta epätietoisuudesta johtuva
samojen asioiden päällekkäinen selvittely vähenee. Myös tuotteiden menekin
ennustamiseen on syytä kiinnittää kasvavassa määrin huomiota, jotta hankinta pystyy reagoimaan mahdollisiin muutoksiin ajoissa ja ylläpitämään haluttua tasoa toimitusvarmuudessa asiakkaille.