Laatujärjestelmän kehittäminen pienessä yrityksessä
Rintapää, Raija (2023)
Rintapää, Raija
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe tuli eräältä pieneltä kasvustrategiaan sitoutuneelta Lean-johtamisen konsultointi-, koulutus- ja valmennusyritykseltä. Yrityksen palveluita ovat energia ja kestävyys -kehittämishankkeet, pääosin Lean Six Sigma periaatteisiin perustuvat eri toimialojen yritysten ja organisaatioiden kehittäminen sekä kasvavissa määrin data-analyysit ja digitaaliset ratkaisut.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli löytää toimivan ja vaikuttavan laatujärjestelmän tekijät, muodostaa yrityksen omien tietojen ja ISO 9001 -standardin vaatimusten perusteella joko ohjeet tai helposti muokattavat mallitaulukot, joihin on kerätty vaatimusten mukaiset tiedot korjaamaan kehityskohteet ja lievistä puutteet. Lisäksi opinnäytetyön tulosten avulla oli pyrkimyksenä helpottaa ja lisätä suunnitelmallisuutta yrityksen omatahtoiseen laatujärjestelmän ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen sekä säästää laatujärjestelmän kehittämisen organisaatiolta vaatimia resursseja.
Päälähteinä opinnäytetyössä käytettiin The Certified Quality Engineer Handbook, ISO 9000 Quality Systems Handbook ja ISO 9001 -standardi, jossa annetaan selkeät laatuvaatimukset yrityksen laatujärjestelmälle. Tutkimusmenetelmänä oli kirjalliseen aineistoon perustuva empiirinen laadullinen tutkimus.
Tutkimuksen tuloksena todettiin laatujärjestelmän tärkeimmiksi toimivuuden ja vaikuttavuuden tekijöiksi sitoutunut ja aktiivinen johto, tehokas johtaminen, työntekijöiden sitouttaminen osallistamisella sekä jatkuvalla selkeällä viestinnällä. Lisäksi toimivuuden ja vaikuttavuuden ylläpito ja kehittäminen vaatii prosessien jatkuvaa kehittämistä ja tehokkaiden tiimien muodostamista sekä riittävää resurssointia. Laatujärjestelmän täydentämiseksi muodostettiin pienelle palveluyrityksen toiminnan kannalta tehokkaita toimintamalleja prosessien, tuotekuvausten ja palveluprosessien kehittämiseen sekä ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaiset mallitaulukot sisäisistä ja ulkoisista riskeistä ja mahdollisuuksista sekä sidosryhmistä ja niiden vaatimuksista. Lisäksi luotiin valmiit mallit sisäisestä auditointiohjelmasta ja johdon katselmuksesta.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienessä yrityksessä laatujärjestelmän kehittämistä hidastaa taloudellisten ja henkilöresurssien sekä pätevyyden puute. Laatujärjestelmän kehittäminen kuitenkin parantaa jatkuvasti yrityksen toiminnan laatua. Riskien ja mahdollisuuksien sekä sidosryhmien ja heidän vaatimustensa kartoittamisella turvataan toiminnan jatkuvuutta. Auditointiohjelmalla voidaan pitää yllä suunnitelmallisuutta ja lisätä laatujärjestelmän vaikuttavuutta.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli löytää toimivan ja vaikuttavan laatujärjestelmän tekijät, muodostaa yrityksen omien tietojen ja ISO 9001 -standardin vaatimusten perusteella joko ohjeet tai helposti muokattavat mallitaulukot, joihin on kerätty vaatimusten mukaiset tiedot korjaamaan kehityskohteet ja lievistä puutteet. Lisäksi opinnäytetyön tulosten avulla oli pyrkimyksenä helpottaa ja lisätä suunnitelmallisuutta yrityksen omatahtoiseen laatujärjestelmän ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen sekä säästää laatujärjestelmän kehittämisen organisaatiolta vaatimia resursseja.
Päälähteinä opinnäytetyössä käytettiin The Certified Quality Engineer Handbook, ISO 9000 Quality Systems Handbook ja ISO 9001 -standardi, jossa annetaan selkeät laatuvaatimukset yrityksen laatujärjestelmälle. Tutkimusmenetelmänä oli kirjalliseen aineistoon perustuva empiirinen laadullinen tutkimus.
Tutkimuksen tuloksena todettiin laatujärjestelmän tärkeimmiksi toimivuuden ja vaikuttavuuden tekijöiksi sitoutunut ja aktiivinen johto, tehokas johtaminen, työntekijöiden sitouttaminen osallistamisella sekä jatkuvalla selkeällä viestinnällä. Lisäksi toimivuuden ja vaikuttavuuden ylläpito ja kehittäminen vaatii prosessien jatkuvaa kehittämistä ja tehokkaiden tiimien muodostamista sekä riittävää resurssointia. Laatujärjestelmän täydentämiseksi muodostettiin pienelle palveluyrityksen toiminnan kannalta tehokkaita toimintamalleja prosessien, tuotekuvausten ja palveluprosessien kehittämiseen sekä ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaiset mallitaulukot sisäisistä ja ulkoisista riskeistä ja mahdollisuuksista sekä sidosryhmistä ja niiden vaatimuksista. Lisäksi luotiin valmiit mallit sisäisestä auditointiohjelmasta ja johdon katselmuksesta.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienessä yrityksessä laatujärjestelmän kehittämistä hidastaa taloudellisten ja henkilöresurssien sekä pätevyyden puute. Laatujärjestelmän kehittäminen kuitenkin parantaa jatkuvasti yrityksen toiminnan laatua. Riskien ja mahdollisuuksien sekä sidosryhmien ja heidän vaatimustensa kartoittamisella turvataan toiminnan jatkuvuutta. Auditointiohjelmalla voidaan pitää yllä suunnitelmallisuutta ja lisätä laatujärjestelmän vaikuttavuutta.