Tulevaisuuden työelämätaidot : työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja kehittäminen
Kalo, Kaisa (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725462
Tiivistelmä
Työelämä on murroksessa ja toimintaympäristöt alttiita nopeille ja osin ennakoimattomille muutoksille. Murroksen taustalla ovat megatrendit sekä viimeaikaiset maailmaa mullistaneet kriisit. Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan uudenlaisia taitoja ja osaamisen kehittämisestä on tullut ajankohtaista kaikille.
Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret aikuiset (NEET-nuoret) on yksi haavoittuvimmassa asemassa olevista ihmisryhmistä kriisien ja muutosten keskellä. Pudokkuuden ja syrjäytymisen syyt ovat moninaisia ja monet NEET-nuorille kohdistetut palvelut eivät välttämättä kohtaa todellisten tarpeiden kanssa. Nämä seikat vaikeuttavat työ- ja opiskeluelämään kiinnittymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitä ovat tulevaisuuden työelämätaidot ja NEET-nuorten osaamisen kehittämisen keinot. Aineistoksi valikoitui 12 tieteellistä artikkelia, kaksi pro gradu -tutkielmaa ja yksi YAMK-opinnäytetyö. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä ja teoreettinen viitekehys muodostui viiden tulevaisuustaitoraportin pohjalle.
Tulosten mukaan tulevaisuuden taidot pitävät sisällään digiosaamista, kognitiivisia ja asiantuntijataitoja sekä pehmeitä taitoja. Työelämässä tunnistetaan kiistaton kehitys kohti uudenlaisia toimintatapoja ja tämä kehitys edellyttää jatkuvaa oppimista elämän eri osa-alueilla. NEET-nuorten osaamisen kehittymistä edistävät non-formaali oppiminen, joustavat oppimisympäristöt ja yhteisöllisyys, motivaatio ja itseohjautuvuus sekä osaajan identiteetin muotoutuminen. Koulujärjestelmillä sekä käyttäjälähtöisillä palveluilla on tärkeä rooli tulevaisuuden taitojen kehittymisessä.
On tärkeää tiedostaa työelämässä tapahtuvat muutokset ja vastata niihin proaktiivisesti. NEET-nuorten osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja kehittäminen on oleellista aktiivisen toimijuuden ja yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistamiseksi.
Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret aikuiset (NEET-nuoret) on yksi haavoittuvimmassa asemassa olevista ihmisryhmistä kriisien ja muutosten keskellä. Pudokkuuden ja syrjäytymisen syyt ovat moninaisia ja monet NEET-nuorille kohdistetut palvelut eivät välttämättä kohtaa todellisten tarpeiden kanssa. Nämä seikat vaikeuttavat työ- ja opiskeluelämään kiinnittymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitä ovat tulevaisuuden työelämätaidot ja NEET-nuorten osaamisen kehittämisen keinot. Aineistoksi valikoitui 12 tieteellistä artikkelia, kaksi pro gradu -tutkielmaa ja yksi YAMK-opinnäytetyö. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä ja teoreettinen viitekehys muodostui viiden tulevaisuustaitoraportin pohjalle.
Tulosten mukaan tulevaisuuden taidot pitävät sisällään digiosaamista, kognitiivisia ja asiantuntijataitoja sekä pehmeitä taitoja. Työelämässä tunnistetaan kiistaton kehitys kohti uudenlaisia toimintatapoja ja tämä kehitys edellyttää jatkuvaa oppimista elämän eri osa-alueilla. NEET-nuorten osaamisen kehittymistä edistävät non-formaali oppiminen, joustavat oppimisympäristöt ja yhteisöllisyys, motivaatio ja itseohjautuvuus sekä osaajan identiteetin muotoutuminen. Koulujärjestelmillä sekä käyttäjälähtöisillä palveluilla on tärkeä rooli tulevaisuuden taitojen kehittymisessä.
On tärkeää tiedostaa työelämässä tapahtuvat muutokset ja vastata niihin proaktiivisesti. NEET-nuorten osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja kehittäminen on oleellista aktiivisen toimijuuden ja yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistamiseksi.