Väylä-hankkeen vaikutusten arviointi : asiakasohjauksen koettu vaikuttavuus
Kaivonen, Ripsa; Tujunen, Sini (2023)
Kaivonen, Ripsa
Tujunen, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli arvioida Salon kaupungin työllisyys-, elinkeino- ja kehittämispalveluiden koordinoiman Väylä-hankkeen toiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta suhteessa hankkeen tavoitteisiin. Hankkeen vaikutusten arvioinnilla pyrittiin tuottamaan tietoa siitä, millä hankkeen toiminnoista on ollut suurin vaikutus asiakkaiden työllistymiseen. Tietoa hyödynnetään työllisyyspalveluiden kehittämisessä. Vaikutusten arviointi tulee tehdä Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman hankkeen arviointivelvoitteen täyttämiseksi.
Tutkimuksen keskeinen tietoperusta nojaa vaikuttavuuden arvioinnin kirjallisuuteen sekä tutkimukseen osallistuvien asiakkaiden ja työntekijöiden subjektiivisiin kokemuksiin. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan yksilö- ja ryhmäohjausta osana Väylä-hanketta. Tavoitteena oli selvittää, onko näillä toimilla ollut vaikutusta asiakkaiden työllistymiseen, työelämätaitoihin ja työnhakutaitoihin. Selvitimme hankkeen entisten asiakkaiden kokemuksia asiakaspalautekyselyllä. Asiakkaiden lisäksi kartoitimme erillisellä kyselyllä myös kuntakokeilun omavalmentajien kokemuksia siitä, ovatko he kokeneet hankkeen toimintamallit mielekkäinä ja vaikuttavina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella Webropol-kyselyllä. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Analysoinnissa kiinnitimme erityistä huomiota vastaajien subjektiivisiin kokemuksiin. Asioiden välisten yhteyksien esittämiseksi aineiston analysoinnissa käytettiin myös ristiintaulukointia.
Tulosten perusteella voidaan todeta Väylä-hankkeen asiakasohjauksella olleen myönteinen vaikutus asiakkaan työllistymiseen. Tarkasteltaessa asiakasohjauksen eri interventioiden koettua hyötyä havaittiin, että hankkeen aikana työllistyneet asiakkaat kokivat erityisesti ideoinnin ja keskustelun, opastuksen työnhakudokumenttien laatimiseen ja työnhakukanavien käyttämiseen, mahdollisissa työkokeilupaikoissa vierailun ja ryhmätoiminnan edistäneen heidän työllistymismahdollisuuksiaan.
Tutkimuksen keskeinen tietoperusta nojaa vaikuttavuuden arvioinnin kirjallisuuteen sekä tutkimukseen osallistuvien asiakkaiden ja työntekijöiden subjektiivisiin kokemuksiin. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan yksilö- ja ryhmäohjausta osana Väylä-hanketta. Tavoitteena oli selvittää, onko näillä toimilla ollut vaikutusta asiakkaiden työllistymiseen, työelämätaitoihin ja työnhakutaitoihin. Selvitimme hankkeen entisten asiakkaiden kokemuksia asiakaspalautekyselyllä. Asiakkaiden lisäksi kartoitimme erillisellä kyselyllä myös kuntakokeilun omavalmentajien kokemuksia siitä, ovatko he kokeneet hankkeen toimintamallit mielekkäinä ja vaikuttavina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella Webropol-kyselyllä. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Analysoinnissa kiinnitimme erityistä huomiota vastaajien subjektiivisiin kokemuksiin. Asioiden välisten yhteyksien esittämiseksi aineiston analysoinnissa käytettiin myös ristiintaulukointia.
Tulosten perusteella voidaan todeta Väylä-hankkeen asiakasohjauksella olleen myönteinen vaikutus asiakkaan työllistymiseen. Tarkasteltaessa asiakasohjauksen eri interventioiden koettua hyötyä havaittiin, että hankkeen aikana työllistyneet asiakkaat kokivat erityisesti ideoinnin ja keskustelun, opastuksen työnhakudokumenttien laatimiseen ja työnhakukanavien käyttämiseen, mahdollisissa työkokeilupaikoissa vierailun ja ryhmätoiminnan edistäneen heidän työllistymismahdollisuuksiaan.