Hämeenlinnan matkailuyritysten digivalmiudet 2022: Digitaalisuuden merkitys matkailuyrityksille
Vuorinen, Jaana (2023)
Vuorinen, Jaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825469
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyö perustuu Visit Finlandin luomasta digivalmius- kyselystä valikoitujen kysymysten analysointiin. Kyselyllä haluttiin selvittää hämeenlinnalaisten matkailuyritysten digivalmiudet vuonna 2022. Nimenomaan matkailuyrityksille suunnattua kyselyä aiheesta ei ole vielä tehty, joten tämä kysely toimii vertailupohjana tulevien vuosien digivalmius- kyselyille. Kysely lähetettiin 57 ennalta valikoidulle hämeenlinnalaiselle matkailuyritykselle, joista kyselyyn vastasi 19 yritystä.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 33 %. Toimeksiantaja opinnäytetyölle työlle oli Hämeenlinnan kaupungin omistama elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys Oy. Digivalmiuskyselyn 31 kysymyksestä on valikoitu tähän opinnäytetyöhön kuusi kysymystä, joista osassa myös jatkokysymyksiä, joita analysoimalla saatiin hyvä kuva tutkittavista digivalmiuksista.
Kysely oli avoinna syksystä 2022 vuoden loppuun saakka. Opinnäytetyö avaa myös digitaalisuuden merkittävyyttä matkailuyrityksille niin yritysten kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella hämeenlinnalaisten matkailuyritysten digivalmiudet ovat kohtuullisen hyvät, mutta myös koulutuksen tai osaamisen tarvetta löytyi.
Avainsanat Digitalisaatio, hakukoneoptimointi, matkailuyritys, asiakaskokemus.
Sivut 31 sivua ja liitteitä 7 sivua
Tämä opinnäytetyö perustuu Visit Finlandin luomasta digivalmius- kyselystä valikoitujen kysymysten analysointiin. Kyselyllä haluttiin selvittää hämeenlinnalaisten matkailuyritysten digivalmiudet vuonna 2022. Nimenomaan matkailuyrityksille suunnattua kyselyä aiheesta ei ole vielä tehty, joten tämä kysely toimii vertailupohjana tulevien vuosien digivalmius- kyselyille. Kysely lähetettiin 57 ennalta valikoidulle hämeenlinnalaiselle matkailuyritykselle, joista kyselyyn vastasi 19 yritystä.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 33 %. Toimeksiantaja opinnäytetyölle työlle oli Hämeenlinnan kaupungin omistama elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys Oy. Digivalmiuskyselyn 31 kysymyksestä on valikoitu tähän opinnäytetyöhön kuusi kysymystä, joista osassa myös jatkokysymyksiä, joita analysoimalla saatiin hyvä kuva tutkittavista digivalmiuksista.
Kysely oli avoinna syksystä 2022 vuoden loppuun saakka. Opinnäytetyö avaa myös digitaalisuuden merkittävyyttä matkailuyrityksille niin yritysten kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella hämeenlinnalaisten matkailuyritysten digivalmiudet ovat kohtuullisen hyvät, mutta myös koulutuksen tai osaamisen tarvetta löytyi.
Avainsanat Digitalisaatio, hakukoneoptimointi, matkailuyritys, asiakaskokemus.
Sivut 31 sivua ja liitteitä 7 sivua