Älykkäiden sähköverkkojen opetussimulaattorin testaus ja pedagoginen käsikirjoitus
Gromyko, Konstantin (2023)
Gromyko, Konstantin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025547
Tiivistelmä
Tekniikka kehittyy nopeasti, ja koulutusohjelma vaatii muutosta. Tämän opin näytetyön tavoitteena on suunnitella uusi opetussuunnitelma sähkötekniikan
koulutusohjelman erilaisille kurssille.
Kehitystyössä tutustutaan Tampereen ammattikorkeakoulun ja Kaakkois-Suo men ammattikorkeakoulun yhdessä kehittämään PowerWorld-ohjelmistolla ra kennettuun älykkäiden sähköverkkojen simulaattoriin. Tavoitteena on kirjoittaa
pedagogista käsikirjoitusta ja raporttia pilotoinnin onnistumisesta.
Selvitetään, miten voidaan pedagogisesti oikein esittää uutta opetusmateriaa lia opiskelijoille. Autetaan opiskelijoita käyttämään tietokoneen ohjelmia ja si mulaattoria. Käsitellään erilaisia generaattorin lajeja. Yritetään määrittää, millä
tavalla simulaattorin avulla voidaan selittää opiskelijoille älykkäät sähköverkot
ja loistehokompensoinnin ja mitä tarvikkeita tarvitaan uusiutuvien energialäh teiden tulevaisuuden järjestelmiin.
Vuoden 2023 tammikuusta alkaen ruvetaan testaamaan uutta opetussuunni telmaa. Tampereen ammattikorkeakoulussa alkaa sähköverkoston suunnitte lukurssi, jossa yritetään käyttää enemmän tietokonetta ja PowerWorld-simu laattoria.
Pohdinnassa yritetään vastata mielenkiinnolliseen ja tärkeään kysymykseen:
”Miksi Suomen kannata kehittää uusiutuvia energianlähteitä?”
Asiasanat: simulaattori, suunnitelma, opetus, tekniikka
koulutusohjelman erilaisille kurssille.
Kehitystyössä tutustutaan Tampereen ammattikorkeakoulun ja Kaakkois-Suo men ammattikorkeakoulun yhdessä kehittämään PowerWorld-ohjelmistolla ra kennettuun älykkäiden sähköverkkojen simulaattoriin. Tavoitteena on kirjoittaa
pedagogista käsikirjoitusta ja raporttia pilotoinnin onnistumisesta.
Selvitetään, miten voidaan pedagogisesti oikein esittää uutta opetusmateriaa lia opiskelijoille. Autetaan opiskelijoita käyttämään tietokoneen ohjelmia ja si mulaattoria. Käsitellään erilaisia generaattorin lajeja. Yritetään määrittää, millä
tavalla simulaattorin avulla voidaan selittää opiskelijoille älykkäät sähköverkot
ja loistehokompensoinnin ja mitä tarvikkeita tarvitaan uusiutuvien energialäh teiden tulevaisuuden järjestelmiin.
Vuoden 2023 tammikuusta alkaen ruvetaan testaamaan uutta opetussuunni telmaa. Tampereen ammattikorkeakoulussa alkaa sähköverkoston suunnitte lukurssi, jossa yritetään käyttää enemmän tietokonetta ja PowerWorld-simu laattoria.
Pohdinnassa yritetään vastata mielenkiinnolliseen ja tärkeään kysymykseen:
”Miksi Suomen kannata kehittää uusiutuvia energianlähteitä?”
Asiasanat: simulaattori, suunnitelma, opetus, tekniikka