Vapaaehtoisten kriisipuhelinpäivystäjien kokemuksia vapaaehtoistyöstä
Ranta, Mari (2023)
Ranta, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa MIELI Lohjan mielenterveys ry:lle vapaaehtoisten kriisipuhelinpäivystäjien kokemuksista, parityöskentelyn ja työnohjauksen tärkeydestä sekä vapaaehtoistyön motivaatioista.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Microsoft Forms-tutkimuslomaketta. Tutkimustulokset analysoitiin tekstein. Kyselyn kohderyhmänä oli vuonna 2022 kriisipuhelimessa työskennelleet vapaaehtoiset.
Tutkimustulosten perusteella kriisipuhelinpäivystäjät ovat kokeneet, että karttuneen kokemuksen myötä puheluihin vastaaminen sujuu luontevammin ja puheluihin on helpompi suhtautua. Yli puolet vastaajista kokivat, että omasta koulutustausta ja työkokemuksesta on ollut hyötyä. Parityöskentely koettiin tärkeäksi työmuodoksi ja kuormittavien puheluiden läpi käymisen mahdollisuus toisen päivystysvuorossa olevan kanssa, koettiin lähes aina onnistuneen.
Yli puolet vastaajista kokivat työnohjauksen tärkeäksi ja kaikki vastaajat vastasivat, että ovat pystyneet työnohjauksessa käymään vaikeita puheluita läpi.
Vapaaehtoiset ovat mielestään saaneet riittävästi tukea ja koulutusta yhdistykseltä työssä toimimiseen.
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet yhtä lukuun ottamatta ovat toimineen yli neljä vuotta vapaaehtoisena. Motivaation lähteinä nousi vahvasti esille halu auttaa muita, oman osaamisen ja kokemusten jakaminen sekä itselle hyvän mielen saaminen ja itsensä hyödylliseksi tunteminen.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä Microsoft Forms-tutkimuslomaketta. Tutkimustulokset analysoitiin tekstein. Kyselyn kohderyhmänä oli vuonna 2022 kriisipuhelimessa työskennelleet vapaaehtoiset.
Tutkimustulosten perusteella kriisipuhelinpäivystäjät ovat kokeneet, että karttuneen kokemuksen myötä puheluihin vastaaminen sujuu luontevammin ja puheluihin on helpompi suhtautua. Yli puolet vastaajista kokivat, että omasta koulutustausta ja työkokemuksesta on ollut hyötyä. Parityöskentely koettiin tärkeäksi työmuodoksi ja kuormittavien puheluiden läpi käymisen mahdollisuus toisen päivystysvuorossa olevan kanssa, koettiin lähes aina onnistuneen.
Yli puolet vastaajista kokivat työnohjauksen tärkeäksi ja kaikki vastaajat vastasivat, että ovat pystyneet työnohjauksessa käymään vaikeita puheluita läpi.
Vapaaehtoiset ovat mielestään saaneet riittävästi tukea ja koulutusta yhdistykseltä työssä toimimiseen.
Lähes kaikki kyselyyn vastanneet yhtä lukuun ottamatta ovat toimineen yli neljä vuotta vapaaehtoisena. Motivaation lähteinä nousi vahvasti esille halu auttaa muita, oman osaamisen ja kokemusten jakaminen sekä itselle hyvän mielen saaminen ja itsensä hyödylliseksi tunteminen.