Kohtaamme, mutta kohtaammeko aidosti? : kohtaamisen merkitys ikäihmisen sosiaaliseen hyvinvointiin
Lund, Karoliina; Keljonniemi, Laura (2023)
Lund, Karoliina
Keljonniemi, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091025553
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan vaativimpiin ja tärkeimpiin tehtäviin kuuluu kyky kohdata asiakas aidosti ja kyetä huomioimaan erilaiset asiakasryhmät sekä tarpeet. Erityisesti vuorovaikutustaidot ovat vahva osa ammattitaitoa sekä kohtaamisen onnistumisen edellytystä.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli selvittää kohtaamisen merkitystä ikäihmisten sosiaaliseen hyvinvointiin.
Tutkimustyön teoreettinen viitekehys koostuu kohtaamisen eri osa-alueista sekä sen merkityksestä ihmisen hyvinvointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuslähteiden lisäksi teema-haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin ikäihmisiä Varsinais-Suomen alueella ja haastatteluiden tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten ikäihmiset ovat kokeneet kohtaamisen eri osa-alueet sosiaali- ja terveyspalveluissa asioidessa. Haastattelukysymysten teemat liittyivät haastateltavien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin kohtaamisesta, vuorovaikutustilanteista sekä siitä, miten he itse kokivat koettujen tilanteiden vaikuttavan heidän sosiaaliseen hyvinvointiinsa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava selvitys siitä, miten kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kanssa vaikuttaa ikäihmiseen. Tuloksista kävi ilmi että, valtaosa haastateltavista koki kohtaamisessa olevan parannettavaa sekä kiireettömän kohtaamisen tulisi korostua enemmän myös palveluiden laadun ja saadun kokemuksen takaamiseksi. Haastatteluiden analyysin tuloksena aitoa kohtaamista tukivat eniten kiireettömyys, hyvät vuorovaikutustaidot, ammattihenkilön kyky olla tilanteessa aidosti läsnä, sekä omata aidon halun auttaa asiakasta.
Onnistunut kohtaaminen asiakkaan ja työntekijän välillä lisää hyvinvointia, tyytyväisyyttä sekä turvallisuuden tunnetta. Turvallisen läsnäolon ja aidon, kiireettömän kohtaamisen avulla ikäihmisen sosiaalinen hyvinvointi voi parantua.
Tutkimuksellisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli selvittää kohtaamisen merkitystä ikäihmisten sosiaaliseen hyvinvointiin.
Tutkimustyön teoreettinen viitekehys koostuu kohtaamisen eri osa-alueista sekä sen merkityksestä ihmisen hyvinvointiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuslähteiden lisäksi teema-haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin ikäihmisiä Varsinais-Suomen alueella ja haastatteluiden tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten ikäihmiset ovat kokeneet kohtaamisen eri osa-alueet sosiaali- ja terveyspalveluissa asioidessa. Haastattelukysymysten teemat liittyivät haastateltavien omiin kokemuksiin ja näkemyksiin kohtaamisesta, vuorovaikutustilanteista sekä siitä, miten he itse kokivat koettujen tilanteiden vaikuttavan heidän sosiaaliseen hyvinvointiinsa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava selvitys siitä, miten kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kanssa vaikuttaa ikäihmiseen. Tuloksista kävi ilmi että, valtaosa haastateltavista koki kohtaamisessa olevan parannettavaa sekä kiireettömän kohtaamisen tulisi korostua enemmän myös palveluiden laadun ja saadun kokemuksen takaamiseksi. Haastatteluiden analyysin tuloksena aitoa kohtaamista tukivat eniten kiireettömyys, hyvät vuorovaikutustaidot, ammattihenkilön kyky olla tilanteessa aidosti läsnä, sekä omata aidon halun auttaa asiakasta.
Onnistunut kohtaaminen asiakkaan ja työntekijän välillä lisää hyvinvointia, tyytyväisyyttä sekä turvallisuuden tunnetta. Turvallisen läsnäolon ja aidon, kiireettömän kohtaamisen avulla ikäihmisen sosiaalinen hyvinvointi voi parantua.